fundamentele onzekerheid berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

fundamentele onzekerheid berekenen

hallo allemaal

ik heb juist hard geblokt aan atomen en elektronen

maar ik snap niet zo goed hoe je de fundamentele onzekerheid van iets kan berekenen

ik heb volgende formules E = Vxh

delta x maal mdelta v = h( constante van planck) / 4pi

( sorry kan hier niet zo goed delta als driehoekje afbeelden)

voorbeeld van een vraagstuk de snelheidmeter van wagen van 1250 kg wijst 90 km per u aan met precisie van 1% hoe groot is de fundamentele onzekerheid ?

groetjes

stefanie

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: fundamentele onzekerheid berekenen

Dit hoort niet in het scheikunde forum thuis. Verplaatst naar huiswerk.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 718

Re: fundamentele onzekerheid berekenen

stefanie schreef:hallo allemaal

ik heb juist  hard geblokt aan atomen en elektronen

maar ik snap  niet zo goed hoe je de fundamentele onzekerheid van iets kan  berekenen

ik heb volgende formules E = Vxh

delta x maal mdelta v = h( constante van planck) / 4pi

( sorry kan hier niet zo goed delta als driehoekje afbeelden)

voorbeeld van een vraagstuk de snelheidmeter van wagen van 1250 kg wijst 90 km per u aan met precisie van 1% hoe groot is de fundamentele onzekerheid ?

groetjes

stefanie
Volgens Heisenberg geldt Δx*Δp=h/4pi.gif. Hierin is p=mv.

De onnauwkeurigheid van de snelheidsmeter mag je niet gebruiken in Heisenbergs onzekerheidsrelatie (het is een ander soort onzekerheid als waarvoor Heisenberg is bedoeld) maat dat negeer ik hier. Een afwijking van 1% op de snelheidsmeter betekent een afwijking van 0,9 km/h=0.25 m/s. Zodat de nauwkeurigheid in de impuls (p=mv) is: 312.5 kgm/s. Vul dit in in Δx=h/(4pi.gifΔp) en je hebt je resultaat.

Ik neem aan dat deze opgave is bedoeld om te laten zien dat je in normale omstandigheden niets merkt van de onzekerheidsrelatie van Heisenberg.

De reden dat je hier Heisenberg eigenlijk niet op deze wijze mag gebruiken is gelegen in het feit dat het in Heisenberg bij een term als Δp gaat om de spreiding in de golffunctie van het object als geheel (in dit geval de auto) terwijl de afwijking in de snelheidsmeter gewoon een meetfout is.

Re: fundamentele onzekerheid berekenen

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hier om afrondingsfouten gaat!

Berichten: 718

Re: fundamentele onzekerheid berekenen

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hier om afrondingsfouten gaat!
Niet om afrondingsfouten maar om meetfouten (een onnauwkeurigheid van 1% op een snelheidsmeter van een auto is iets dat de meeste auto's niet eens halen trouwens).

Reageer