Springen naar inhoud

[Warmteleer] Snelheid van afkoelen van een vloeistof

• Log in om te kunnen reageren

Sjuut

Sjuut

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 14:51

Ik werk als bij baantje in een zuivelfabriek. De yoghurt wordt er warm in pakken gedaan, omdat anders de structuur slechter wordt. De pakken worden een koelcel ingereden op pallets, alle pakken worden naast elkaar gezet dus je kan het geheel zien als een blok van 1 bij 1 meter. Nu is mijn vraag is het te berekenen is hoe lang het duurt voodat de kern een tempratuur van 6 graden heeft bereikt, bij een omgevings temperatuur van 4-5 graden?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

J-Style

J-Style

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 15:11

Wat is de begintemperatuur van de yoghurt?

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 16:17

http://www.thuisexpe...r/afkoeling.htm

ik zocht achter afkoelingswet van newton

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8790 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2007 - 17:06

Ik denk dat het nog niet zo simpel te berekenen is eigenlijk, ook omdat het moeilijk te modeleren is: Zo'n pallet pakjes heeft niet de convectie van de bulkvloeistof, maar zal wellicht wel beter warmte geleiden dan de vaste stof omdat binnen 1 pakje wel weer convectie mogelijk is (of is yoghurt daar te dik voor?).

Als je het ivm houdbaarheid/voedselveiligheid wilt weten zou ik gewoon zo'n pallet maken met een thermokoppel in het middelste pak en dan maar eens meten :)
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2007 - 18:25

Ik denk dat het nog niet zo simpel te berekenen is eigenlijk, ook omdat het moeilijk te modeleren is