Springen naar inhoud

[Warmteleer] Snelheid van afkoelen van een vloeistof

• Log in om te kunnen reageren

Sjuut

Sjuut

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 14:51

Ik werk als bij baantje in een zuivelfabriek. De yoghurt wordt er warm in pakken gedaan, omdat anders de structuur slechter wordt. De pakken worden een koelcel ingereden op pallets, alle pakken worden naast elkaar gezet dus je kan het geheel zien als een blok van 1 bij 1 meter. Nu is mijn vraag is het te berekenen is hoe lang het duurt voodat de kern een tempratuur van 6 graden heeft bereikt, bij een omgevings temperatuur van 4-5 graden?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

J-Style

J-Style

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 15:11

Wat is de begintemperatuur van de yoghurt?

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 16:17

http://www.thuisexpe...r/afkoeling.htm

ik zocht achter afkoelingswet van newton

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8790 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2007 - 17:06

Ik denk dat het nog niet zo simpel te berekenen is eigenlijk, ook omdat het moeilijk te modeleren is: Zo'n pallet pakjes heeft niet de convectie van de bulkvloeistof, maar zal wellicht wel beter warmte geleiden dan de vaste stof omdat binnen 1 pakje wel weer convectie mogelijk is (of is yoghurt daar te dik voor?).

Als je het ivm houdbaarheid/voedselveiligheid wilt weten zou ik gewoon zo'n pallet maken met een thermokoppel in het middelste pak en dan maar eens meten :)
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2007 - 18:25

Ik denk dat het nog niet zo simpel te berekenen is eigenlijk, ook omdat het moeilijk te modeleren is

Eerder andersom, maar daarom niet eenvoudiger. Er zijn veel te veel factoren onbekend, zoals de warmteoverdrachtscoefficient van de buitenkant van het pallet naar de omgeving, die ook weer afhangt van de temperatuur en snelheid van de langsstromende lucht en veel te veel van dat soort geintjes om dat anders dan empirisch te bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 20:32

Maar kan je da nu oplossen met de afkoelingswet van newton ???

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2007 - 20:38

het probleem is om die K te hebben. Bovendien is deze temperatuurafhankelijk. Je zal wel een model voor kunnen opstellen. Als ik het goed begrijp heb je verschillende potten tegen mekaar gezet/gewikkeld. Dat maakt het niet simpeler. Daar komt bij dat het een 3D-probleem is, en dat vele constanten niet gegeven zijn: conductiecoŽfficiŽnt van het pak, van yoghurt, dikte van het pak,... Het is dan nog een evolutie: in het begin is de temperatuur uniform, na een tijdje krijg je pas temperatuurgradiŽnten binnenin. Zelfs al heb je dat, reken er maar op dat je ofwel slechts een schatting krijgt, ofwel een computer nodig hebt.

Meten dus!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2007 - 21:22

Maar kan je da nu oplossen met de afkoelingswet van newton ???

Nee, en welke "afkoelingswet" van Newton bedoel je eigenlijk???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 21:23

Is het niet de wet van Fourier?

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2007 - 22:52

ja, maar dan met een netto-coŽfficiŽnt, die dus ook convectie mee-neemt. (of zelfs alleen convectie, weet het niet goed) alleszins met een parameter die je toch moet gaan meten of uit andere berekeningen. (kijk anders even op de link die hij geeft, is vnl. om een experiment te illustreren dat wel vrij nauwkeurig kan gefit worden zo op eerste zicht)

Sjuut

Sjuut

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 08:56

De begin temperatuur is 27 graden. Het is me niet te doen om de houdbaarheid/voedselveiligheid , maar om de tijd die de yoghurt nodig heeft om de 6 graden te bereiken die nodig is om het te mogen vervoeren. Maar ik ga meten.
Meten is weten;)

Dirk B

Dirk B

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 13:02

Misschien heb je wat aan het programma PCTempflow van Gerrit Wolsink.
Website: http://home.wanadoo.nl/wolsink/
Dit is een volledig gratis programma in het Nederlands en berekend de temperatuurverdeling in gelaagde constructies onder invloed van niet stationaire condities.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures