[fysica]wrijvingkrachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 2.504

[fysica]wrijvingkrachten

"Een massa bevind zich op een hellend vlak met hellingshoek
\(\alpha\)
. Bereken de grootte van de kinematische wrijvingscoëfficient als de massa met een constante snelheidsgrootte naar beneden glijdt."

Om een of andere reden lukt me dit niet... misschien leidt ik niet goed af of integreer ik ergens fout, maar ik zie het allesinds niet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [fysica]wrijvingkrachten

Die is toch gewoon tan(α)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: [fysica]wrijvingkrachten

De tangens van een hoek is gelijk aan de lengte van de overstaande zijde gedeeld door de aanliggende zijde...

Maar het is over de schijne zijde dat het voorwerp naar beneden glijdt en dus ook daar dat de wrijving effect heeft...

ik ga mijn cursus zesde middelbar eens zoeken, we hadden daar een duidelijk deel in over staan
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica]wrijvingkrachten

Als ik het goed heb dan heb je deze vergelijkingen:

(proj x as) -Fw = m.a

(proj y as) N = cosx.m.g

En Fw=f.N

=> -m.a=f.cosx.m.g => f = -a/(cosx.g)

Ik vermoed dat dit is wat je zoekt...

Berichten: 2.504

Re: [fysica]wrijvingkrachten

Okay, ik vind die cursus dus niet terug.. als je nu een tekening maakt van een driehoek, links een rechte wand naar boven, horizontaal een lijn naar rechts en dan een verbindingslijn. Het is over die verbiningslijn dat het voorwerp zich voortbeweegt en de hoek tussen de horizontale en de verbindingslijn is
\( \alpha\)


dus zie ik niet in waarom de tangens
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica]wrijvingkrachten

tan x = f (da's gewoon theorie)

Berichten: 2.504

Re: [fysica]wrijvingkrachten

een bepaalde theoretische oefening in de cursus die uitgewerkt werd gaf dit als oplossing:
\(\mu\)
= [(-2*x/g*t^2)*cos(a)] + tan(a)

waar X de reeds afgelegde weg voorstelt en t de tijd daarvoor nodig.

Dus als er nog niks gebeurd is, zal t=0 en x=0 dus is de wrijving idd gelijk aan tan(a)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica]wrijvingkrachten

Heb je mijn post hierboven bekeken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [fysica]wrijvingkrachten

tan x = f (da's gewoon theorie)
Die mag in mijn plakboek van "slimme" antwoorden.. :)

Nee, dat is niet gewoon theorie, dat valt netjes af te leiden.

De normaalkracht van het hellingsvalk op het voorwerp : Fn=Fz.cos(α)

De wrijvingskracht is dan Fw=μFn=μ.Fz.cos(α)

De kracht die het blokje naar beneden trekt, Fb=Fz.sin(α)

Als het blokje juist glijdt zonder te versnellen geldt

Fb=Fw

Fz.sin(α)=μ.Fz.cos(α)

dus :

μ=Fz.sin(α) = tan(α)

....Fz.cos(α)

Sorry voor mijn eerste vragende reactie, gezien de best wel heftig wiskundige problemen waar Evil Lathander de afgelopen dagen mee afkwam kon ik in eerste instantie niet geloven dat het om dit eenvoudige probleem ging.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: [fysica]wrijvingkrachten

ja, da's dus de statische wrijvingskracht neem ik aan...

de oefening waar ik dit vond zat in het hoofdstuk Dynamica
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica]wrijvingkrachten

tan x = f (da's gewoon theorie)
Die mag in mijn plakboek van "slimme" antwoorden.. :?:

Nee, dat is niet gewoon theorie, dat valt netjes af te leiden.
Elke theorie valt toch netjes af te leiden? Nuja goed, ik wou hier natuurlijk geen stukje theorie gaan opstellen want daar ben ik niet zo'n beest in :)

En ja dat is idd de statische wrijving, ik had niet gezien dat je de dynamische wrijving moet hebben, daar kan ik je niet met helpen :)

Berichten: 2.504

Re: [fysica]wrijvingkrachten

Ik had het dan ook niet gezegd... mijn fout

nouja, ik heb een PDF bestand van school gevonden waar er zo'n oefening totaal theoretisch op uitgelegd staat.

Bedankt voor de hulp
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [fysica]wrijvingkrachten

Evil Lathander schreef:ja, da's dus de statische wrijvingskracht neem ik aan...

de oefening waar ik dit vond zat in het hoofdstuk Dynamica
Dat maakt ook niet uit. Het geeft de statische wrijvingskracht als een stilstaand blkje juist begint te glijden, of het geeft een dynamische wrijvingskracht indien het blokje glijdt zonder te versnellen. In het tweede geval zal de hoek vlakker mogen zijn, dus eenmaal op gang kun je de helling minder steil maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: [fysica]wrijvingkrachten

jep, maar bij de oefening in kwestie was reeds gegeven dat in een bepaald aantal seconden het blokje een bepaald aantal meter ver was en de opdracht was de ontwikkelde wrivingskracht te zoeken
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica]wrijvingkrachten

jep, maar bij de oefening in kwestie was reeds gegeven dat in een bepaald aantal seconden het blokje een bepaald aantal meter ver was en de opdracht was de ontwikkelde wrivingskracht te zoeken


Dan vermeld je er dat de volgende keer best bij natuurlijk :wink:

Reageer