modulo

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 16

modulo

hallo

Ik ben bezig met het bewijs van de kleine stelling van Fermat te analyseren. Maar wat ik niet begrijp is het volgende:
a * m = a * n(mod p)
Ik heb het van volgende site: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_stelli...ling_van_Fermat

wat wil die (mod p) achter die a * n zeggen? Ik weet wel dat m en n gelijk is aan de mod p. Misschien als je een eenvoudig voorbeeldje kan geven , dan versta ik het meestal wel.

bedankt

stijn
_eos-team

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: modulo

De gelijkheid geldt modulo p, als beide leden dezelfde rest hebben bij deling door p.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: modulo

De gelijkheid geldt modulo p, als beide leden dezelfde rest hebben bij deling door p.
dus dat wil zeggen dat de gelijkheid pas waar is wanneer m = n = modulo p???
_eos-team

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: modulo

Als er staat x = y (mod p), dan hoeven x en y niet gelijk te zijn, ze moeten dezelfde rest hebben bij deling door p.

Gewoonlijk noteert men dit niet met een gelijkheidsteken, maar als congruentie modulo p:
\(x \equiv y , , (bmod{p})\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: modulo

TD! schreef:Als er staat x = y (mod p), dan hoeven x en y niet gelijk te zijn, ze moeten dezelfde rest hebben bij deling door p.

Gewoonlijk noteert men dit niet met een gelijkheidsteken, maar als congruentie modulo p:
\(x \equiv y , , (bmod{p})\)
oké nu snap ik het sé , bedankt :wink: azo dat is dus congruentie. Ik dacht al wat heeft dit te doen , maar cava :)
_eos-team

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: modulo

nog een klein ding erover. Op wikipedia staat
p | a "p deelt a";
dat dit gelijk is aan het volgende?
\(a \equiv 0 (mod p)\)


groeten

stijn
_eos-team

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: modulo

Als a deelbaar is door p, dan is de rest toch 0.

Reageer