[fysica] oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

[fysica] oefening

Kan iemand mij a.u.b. helpen met dees oefening :)

Twee massa's m1= 3,00kg en m2= 5,00kg zijn verbonden met een touw. De massa van het touw is verwaarloosbaar. De massa m2 hangt verticaal onder m1. Zoek de kracht F0 en de kracht in het touw indien de massa's naar beneden versnellen met 3,00m/s2. De oplossing voor F0 is 54,5N en voor kracht in het touw 34,1N.

Dank u

Berichten: 2.504

Re: [fysica] oefening

Dus massa 2 begint te vallen en trekt massa 1 mee?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [fysica] oefening

voor hier een slotje op komt: doe eens m*(9.81-3). verder is de vraag slecht omschreven: wat is F0; is er iemand die de bovenste massa vasthoudt, bijvoorbeeld een lift ofzo?

Berichten: 2.504

Re: [fysica] oefening

denk niet dat er zo snel een slot zal op komen...

er staat trouwens "indien de massa's naar beneden vallen"

dus ze zijn allebei aan het vallen... ik vraag me enkel af hoe
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [fysica] oefening

Evil Lathander schreef:denk niet dat er zo snel een slot zal op komen...

er staat trouwens "indien de massa's naar beneden vallen"

dus ze zijn allebei aan het vallen... ik vraag me enkel af hoe
:) titel was eerst niet goed :?: is ondertussen aangepast.

uit de antwoorden kan je afleiden dat iemand de bovenste bal juist voldoende kracht F0 geeft dat het een ERB naar beneden is. met m(9.81-3) kan je dan onmiddellijk F0 = \(m_{\tot}(9.81-3)\) en spanningskracht = \(5kg(9.81-3)\frac{N}{kg}\) vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] oefening

eendavid gaf al de oplossing voor je tweede vraag.

F = mg = m(g[plusmin]a)

In dit specifiek geval

F = m(g-3)

Zie je waarom?

Voor het eerste deel, wat is F0?

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: [fysica] oefening

Rov schreef:eendavid gaf al de oplossing voor je tweede vraag.

F = mg = m(g[plusmin]a)

In dit specifiek geval

F = m(g-3)

Zie je waarom?

Voor het eerste deel, wat is F0?
Sorry maar ik weet zelf niet wat de F0 is. Er was zelfs geen tekening bij of zo. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: [fysica] oefening

eendavid schreef:
Evil Lathander schreef:denk niet dat er zo snel een slot zal op komen...

er staat trouwens "indien de massa's naar beneden vallen"

dus ze zijn allebei aan het vallen... ik vraag me enkel af hoe
:?: titel was eerst niet goed :) is ondertussen aangepast.

uit de antwoorden kan je afleiden dat iemand de bovenste bal juist voldoende kracht F0 geeft dat het een ERB naar beneden is. met m(9.81-3) kan je dan onmiddellijk F0 = \(m_{\tot}(9.81-3)\) en spanningskracht = \(5kg(9.81-3)\frac{N}{kg}\) vinden
Maar die zegt toch dat er een versnelling van 3m/s2 op die ballen werkt. En ik dacht dat die ballen zich op een andere planeet bevonden :)

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: [fysica] oefening

Rov schreef:eendavid gaf al de oplossing voor je tweede vraag.

F = mg = m(g[plusmin]a)

In dit specifiek geval

F = m(g-3)

Zie je waarom?

Voor het eerste deel, wat is F0?
Ik begrijp het niet zo goed. Ze versnellen toch naar beneden? Waarom tel je de g en a niet op ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [fysica] oefening

Ze versnellen volgens je opgave met 3 m/s², maar ze zouden onder normale omstandigheden o.i.v. de zwaartekracht met 9,81 m/s² versnellen. Er moet dus een TEGENwerkende kracht zijn die ervoor zorgt dat de versnelling tot 3 m/s² beperkt blijft. De remkracht veroorzaakt dus een (negatieve) versnelling (negatief t.o.v. een positief benoemde zwaartekracht) van -6,81 m/s².
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [fysica] oefening

Er werkt blijkbaar op de massa m1 een constante kracht Fo naar boven en het hele zaakje valt dan met a=3 m/s^2 naar beneden.

Dus m2 heeft een versnelling van 3 m/s^2

Voor m2 geldt: F Res. =m.a

5.9,8-F touw = 5.3

F touw=34 N

Voor m1 geldt: F res. =m.a

34+3.9,8-Fo=3.3

Fo=54,4 N

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: [fysica] oefening

Ze versnellen volgens je opgave met 3 m/s², maar ze zouden onder normale omstandigheden o.i.v. de zwaartekracht met 9,81 m/s² versnellen. Er moet dus een TEGENwerkende kracht zijn die ervoor zorgt dat de versnelling tot 3 m/s² beperkt blijft. De remkracht veroorzaakt dus een (negatieve) versnelling (negatief t.o.v. een positief benoemde zwaartekracht) van -6,81 m/s².


ok bedankt :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [fysica] oefening

merk trouwens op dat als het op een andere planeet in vrije val zou zijn, dat de spanning in het touw dan 0N is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [fysica] oefening

merk trouwens op dat als het op een andere planeet in vrije val zou zijn, dat de spanning in het touw dan 0N is.
Merk op dat je stelt dat het dan een vrije val moet wezen, en dán geldt dat op om het even welke planeet. :) . Maar die vrije val is in Mimi's opgave niet het geval.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [fysica] oefening

En ik dacht dat die ballen zich op een andere planeet bevonden :)

Reageer