Springen naar inhoud

[PO] proef met CO2 stralingsabsorptie (broeikaseffect)

• Log in om te kunnen reageren

Cicero

Cicero

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 10:59

Voor mijn profielwerkstuk over de invloed van CO2 op het broeikaseffect ben ik van plan de volgende proef te gaan doen, en daar heb ik een vraag bij:

Stap 1: Een infraroodlamp schijnt door een afgesloten buis met gewone lucht. Aan het eind van de buis wordt de straling opgenomen op bijvoorbeeld een zwart plaatje met een thermometer eraan.

De volgende 3 dingen kunnen in het gas met de straling gebeuren: De straling wordt doorgelaten; de straling wordt geabsorbeerd; de straling wordt weerkaatst. (zou de weerkaatsing in deze proef verwaarloosbaar zijn?) De thermometer zou een hogere temperatuur aangeven naarmate er meer straling wordt doorgelaten.

Stap 2: Hetzelfde als stap 1, alleen nu is de buis gevuld met alleen CO2. Omdat CO2 een broeikasgas is zou in deze proef de temperatuur die gemeten wordt lager zijn.

De grote vraag is nu of het verschil wel meetbaar is. Misschien is het maar een halve graad verschil, en dat is haast niet meetbaar. Ik zou op zoek kunnen gaan naar gegevens over bijvoorbeeld de warmtecapaciteit of stralingsabsorptie van CO2, en dan vervolgens omrekenen naar getallen die kloppen met mijn proef, maar ik weet niet waar ik zulke gegevens kan vinden.

Het is in ieder geval belangrijk dat de thermometer en het plaatje waarop de straling valt geďsoleerd zijn van de omgeving. En om het kloppend te houden moeten de concentraties van lucht en CO2 gelijk zijn.

Hebben jullie een idee om erachter te komen of het meetbaar is (waar je handige gegevens kan vinden)? Of hebben jullie misschien een goede wijziging aan de proef zodat hij beter en naukeuriger wordt, of een idee voor een hele nieuwe proef waarmee makkelijker de invloed van CO2 op het broeikaseffect kan worden onderzocht?

alvast bedankt voor alle hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 januari 2007 - 12:23

Ik zou ook eens proberen de temperatuur van het gas zélf te meten, ervoor zorgend dat de straling ongehinderd de buis kan verlaten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2007 - 22:00

SVP in het vervolg in het juiste forum posten en gebruik maken van vakgebied tags
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures