Wiskundig probleem gezocht

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Wiskundig probleem gezocht

L.S.,

Voor een hobby-project ben ik opzoek naar een wiskundig probleem dat ik met behulp van "distributed computing" wil oplossen.

Het probleem moet aan een paar eisen voldoen:

1. Het probleem moet met een "brute-kracht"-benadering op te lossen zijn. Dit betekent dat het probleem op te lossen moet zijn door een berekening een X aantal keer te herhalen, en de uitkomst te controleren.

2. Er moet nog geen oplossing voor het probleem gevonden zijn.

3. Het aantal keer dat de berekening uitgevoerd moet worden moet bij voorkeur eindig zijn. Dit zorgt ervoor dat het project ooit "af" is.

Ik heb zelf twee problemen gevonden die aan bovenstaande eisen voldoen: Het Sierpinski-probleem en het Riesel-probleem. Deze problemen proberen respectievelijk het kleinste Sierpinski-getal en het kleinste Riesel-getal te vinden. Er zijn echter al distributed computing-projecten die deze problemen aan het oplossen zijn.

Wie helpt mij (en mijn computers) aan een mooie uitdaging voor het nieuwe jaar?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundig probleem gezocht

Ik betwijfel dat je een serieus onopgelost wiskundig probleem in je eentje als hobbyproject gaat kunnen oplossen, misschien moet je de lat wat lager leggen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: Wiskundig probleem gezocht

Ik vrees dat ik niet duidelijk ben geweest:

Ik ben een programmeur en wil het probleem zeker niet alleen oplossen.

Het idee van distributed computing is dat de berekeningen die nodig zijn om een probleem op te lossen parallel over meerdere computers worden verspreid. Mijn idee is om een programma te schrijven dat de variabelen van een formule ophaalt van een centrale server, de formule berekent voor die variabelen, en de oplossingen weer terug stuurt naar de server, welke de antwoorden verifieert en archiveert.

Via een netwerk van bevriende systeembeheerders kan ik deze applicatie op veel (zo'n 500) computers draaien, wat toch aardig wat rekenkracht oplevert. Daarnaast zijn op mijn werk alle desktop-computers vervangen door nieuwe 64-bit AMD-machines, welke weinig meer doen dan Word draaien. Het zou toch zonde zijn om alle rekenkracht van deze machines verloren te laten gaan.

Hiernaast wil ik natuurlijk een website starten waarmee iedereen de mogelijkheid heeft om dit programma op zijn eigen computer te draaien. Op deze manier lijkt een cluster van enkele duizenden computers mij niet onredelijk.

Ik weet weinig van wiskundige theorieen, en hoopte stiekem een promovendus te vinden met een wiskundig probleem, maar geen rekenkracht om dat probleem op te lossen. Via mijn kennis van informatica en toegang tot aardig wat machines zouden we een vruchtbare samenwerking kunnen aangaan.

En nee, ik denk niet dat ik een van Hilbert's problemen op ga lossen :)

PS. Zie http://www.distributed.net/ en http://seventeenorbust.com/ voor voorbeelden van distributed computing.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wiskundig probleem gezocht

Zoek een priemgetal van minstens 10 miljoen cijfers.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer