glucose-oxidatie en respiratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

glucose-oxidatie en respiratie

Hallo,

Weet er soms iemand waarom bacteriën die glucose-oxideerders zijn (Entner-Doudorof-schema), vervolgens alleen kunnen gaan respireren en niet fermenteren. Komt dit doordat noodzakelijke enzymen afwezig zijn in dit geval,of gewoon doordat door de glucose-oxidatie noodzakelijke producten voor de fermentatie afwezig zijn ?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: glucose-oxidatie en respiratie

Anonymous schreef:*hup* 2de poging

Kan er mij echt niemand zeggen waarom glucose-oxideerders noodzakelijkerwijze gaan respireren,en nooit gaan fermenteren   :shock:


Volgens mij kunnen glucose-oxideerders onder anaerobe condities gewoon fermenteren hoor. (Thermotoga bacterien bijvoorbeeld)

Fermentatie is per definitie een anaeroob proces.

Re: glucose-oxidatie en respiratie

Volgens mij kunnen glucose-oxideerders onder anaerobe condities gewoon fermenteren hoor. (Thermotoga bacterien bijvoorbeeld)


Mmm ;) Volgens m'n notities zouden glucose-oxideerders altijd respireerders zijn (ok ja,er zullen wel uitzonderingen zijn,zoals je zegt,maar laten we die nu ff vergeten 8) ) Dat zou iets te maken hebben met het feit dat er 2 componenten door die oxidatie gevormd worden die fermentatie onmogelijk maken :shock: Ik vind dit nogal vaag :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: glucose-oxidatie en respiratie

dat geloof ik niet, volgens mij haal je begrippen als oxidatie en respiratie door elkaar. Natuurlijk kunnen er bij groei van bacterien stoffen gevormd worden die het verloop van een respiratie "pathway" kunnen verstoren.

Reageer