werking van een drukvat met waterpomp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 67

werking van een drukvat met waterpomp

Ik heb al eens gegoogled, maar vindt hier helaas niets over terug.

Kan er iemand mij eens goed uitleggen hoe de werking is van een drukvat + waterpomp?

In een drukvat zit een soort zak zeker?

Als men een nieuw drukvat koopt, staat deze meestal onder een bepaalde druk al, waarom is dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: werking van een drukvat met waterpomp

Over wat voor installatie gaat het eigenlijk?

Berichten: 67

Re: werking van een drukvat met waterpomp

Hoe bedoel je?

Ik heb een waterpomp die water steekt in het circuit, via een drukvat.

Wat moet je nog meer weten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: werking van een drukvat met waterpomp

Wat is de bedoeling van dat drukvat?

Gaat het om een hydrofoor?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: werking van een drukvat met waterpomp

indien niet met een drukvat gewerkt wordt, en er is ergens een zeer klein lek (een wc die wat doorlaat bvb.), zal de pomp meermaals moeten opslaan, dit steeds voor een zeer klein debiet. Een gewone dab pomp zal hierdoor in "alarm" toestand vallen, juistement om deze "fout" kenbaar te maken.

Dit drukvat buffert de capaciteit van de leidingen, en de pomp zal minder snel moeten opslaan. Als ze dan opslaat, is het voor een aanvaardbare hoeveelheid water (toch zo'n 4-5liter), en zal er geen foutmelding weergegeven worden.

Berichten: 67

Re: werking van een drukvat met waterpomp

Het is een hydrofoor groep, idd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: werking van een drukvat met waterpomp

Aha, nu zijn we ergens. Het is dus een hydrofoor.

De opzet van een hydrofoor is dat je aan de persleiding van de pomp een vat koppelt dat gedeeltelijk met water en gedeeltelijk met lucht is gevuld. De luchtbel dient als drukvereffening, om te zorgen dat de pomp niet hoeft aan te slaan voor elke druppel die je aftapt.

Bij kleinere installaties is het vat uitgevoerd met een membraan, dat is een beweeglijke rubber scheidingswand die lucht en water bij elkaar weghoudt. Net zo als bij het expansievat van een cv-installatie.

Maar er zijn ook grote hydroforen waarbij het vat verticaal staat en er geen scheiding is tussen lucht en water. Nadeel daarvan is dat de lucht geleidelijk in het water oplost en dus ook regelmatig bijgevuld moet worden uit een compressor.

Als je googelt op het woord hydrofoor kom je vanzelf heel wat informatie tegen.

Berichten: 866

Re: werking van een drukvat met waterpomp

Het nadeel van lucht die oplost in het water heb ik op 2 verschillende manieren zien oplossen :wink: .

Bij mijn ouders stond zo een hydrofoor waarbij de pomp uit een grondwaterput water opzoog en in het reservoir pompte. Als de pomp al te veelvuldig aansloeg, bij elk klein verbruik, kon in de aanzuigleiding een beluchtingskraantje open gedraaid worden. Terwijl ergens in huis water afgetapt werd sloeg de pomp aan en werkte ze dus eigenlijk tijdelijk als compressor.

Een andere methode in een andere installatie, zonder tussenkomst van enige compressor, was van de motor uit te schakelen en het reservoir langs onder door een aftapkraan leeg te laten lopen terwijl bovenaan lucht toegelaten werd.

Reageer