Springen naar inhoud

[scheikunde] maken azijn(zuur)

• Log in om te kunnen reageren

DEL

DEL

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 15:51

ik moet voor scheikunde een open opdracht uitvoeren. Nu heb ik als idee om van verschillende stoffen het azijnzuurgehalte te bepalen. Dit was echter niet voldoende voor de PO. De toa zei dat ik ook wel kon proberen om zelf azijn/azijnzuur te maken.
Ben ik op internet gaan kijken of dat mogelijk is, maar ook op deze site staat er niets over. Nu is mijn vraag hoe ik dat dus moet gaan doen. Want er zijn wel veel mogelijkheden om met azijnzuur stoffen te maken maar er staat nergens iets over het maken van azijn(zuur).

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2007 - 01:06

Je kunt van wijn azijn maken. Daarbij wordt ethanol omgezet in ethaanzuur (azijnzuur). Probeer eens uit te vinden hoe dit in de praktijk gedaan wordt, misschien kun je het op die manier ook zelf doen op kleine schaal.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

DEL

DEL

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2007 - 12:16

bedankt voor je reactie, maar ik snap alleen niet hoe ik verder moet. Ik moet dus ethanol laten oxideren tot Aceetaldehyde, en die zet zich vervolgens om in azijnzuur.
Is het lastig om zoiets te laten oxideren? ik heb dat nog nooit gedaan en weet eigenlijk niet of het wel mogelijk is in het schoollab..

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2007 - 13:31

Een fles rode wijn in contact brengen met zuurstof (hint: lucht) is eigenlijk genoeg. Verwacht geen fles heldere azijn beaujolais 2002 binnen 10 minuten, toch zeker een weekje wachten. Zure wijn is eigenlijk niets anders als wijn waarvan een gedeelte van de ethanol is omgezet in azijnzuur. Daarom moet een fles rode wijn ook in 1 avond opgemaakt worden (heel vervelend), tenzij je de fles weer vacuum trekt bij sluiten.
Appareo decet nihil munditia?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures