Filmpje 'Falling from Space'

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Filmpje 'Falling from Space'

Ik kan jullie dit niet onthouden, ik vind dit echt een vet filmpje:

Falling frome Space

Het is gemaakt met een camera die gemonteerd was aan een hulpraket van de Space Shuttle Atlantis. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Filmpje 'Falling from Space'

Whaha. Wel vet om een keer te zien :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Filmpje 'Falling from Space'

Whaha. Wel vet om een keer te zien :)


Dat was ook mijn eerste reactie. :wink:

Ik vraag me echter af hoe die microfoon die bij de camera hoort geluid heeft kunnen opnemen. Of worden draagraketten ontkoppeld voordat ze de atmosfeer verlaten?

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Filmpje 'Falling from Space'

Sinds STS-115 hangen er een aantal camera's aan de Solid Rocket Boosters, hier is er nog één van de Atlantis (STS-115) alleen deze is naar beneden gericht waardoor je de lancering zelf ook mooi ziet.

Hier zijn alle filmpjes van de SRB's van de Discovery tijdens STS-116 te zien.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Filmpje 'Falling from Space'

Ik vraag me echter af hoe die microfoon die bij de camera hoort geluid heeft kunnen opnemen. Of worden draagraketten ontkoppeld voordat ze de atmosfeer verlaten?


De SRB's komen tot een hoogte van ongeveer 45km, wat dus nog in de stratosfeer ligt (die reikt tot 50km).
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 21

Re: Filmpje 'Falling from Space'

PdeJongh schreef:Whaha. Wel vet om een keer te zien :)


Dat was ook mijn eerste reactie. :wink:

Ik vraag me echter af hoe die microfoon die bij de camera hoort geluid heeft kunnen opnemen. Of worden draagraketten ontkoppeld voordat ze de atmosfeer verlaten?


volgens mij zit de microfoon in de raket en een camera gerciht op de buitenkant. Je kan water op het laast horen als in een duikboot.

Berichten: 34

Re: Filmpje 'Falling from Space'

het valt me op dat de andere aandrijfraket (dat zijn het toch?) niet dezelfde baan beschrijft als die waar de camera opzit.

In de ruimte is geen zwaartekracht. Alleen een beetje aantrekkingskracht van de aarde. Je zou dan toch zeggen dat ze beiden dezelfde baan en bewegingen e.d. moeten volgen.

of zit ik nou mis?

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Filmpje 'Falling from Space'

OrionSt0rm schreef:het valt me op dat de andere aandrijfraket (dat zijn het toch?) niet dezelfde baan beschrijft als die waar de camera opzit.  

In de ruimte is geen zwaartekracht. Alleen een beetje aantrekkingskracht van de aarde. Je zou dan toch zeggen dat ze beiden dezelfde baan en bewegingen e.d. moeten volgen.

of zit ik nou mis?
"een beetje" aantrekkingskracht is niet juist hoor. Er wordt vaak gezegd dat er geen zwaartekracht is in de ruimte omdat je zo ver van de aarde bent, maar als je het uitrekent, dan is op de hoogte van het ISS er ongeveer 9.5 N/kg zwaartekracht, in vgl met 9.8 N/kg hier.

Ik denk dat men opzettelijk die boosters hard afduwt. Ik denk zelfs dat die nog een kleine beetje doorbranden nadat ze gelost worden. En ze zijn natuurlijk als de dood dat dat ding nog eens de shuttle zou raken als het los is. Hier zou ik graag meer over willen weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Filmpje 'Falling from Space'

evilbu schreef:
OrionSt0rm schreef:het valt me op dat de andere aandrijfraket (dat zijn het toch?) niet dezelfde baan beschrijft als die waar de camera opzit.  

In de ruimte is geen zwaartekracht. Alleen een beetje aantrekkingskracht van de aarde. Je zou dan toch zeggen dat ze beiden dezelfde baan en bewegingen e.d. moeten volgen.

of zit ik nou mis?
"een beetje" aantrekkingskracht is niet juist hoor. Er wordt vaak gezegd dat er geen zwaartekracht is in de ruimte omdat je zo ver van de aarde bent, maar als je het uitrekent, dan is op de hoogte van het ISS er ongeveer 9.5 N/kg zwaartekracht, in vgl met 9.8 N/kg hier.
Precies, de zwaartekracht is op die hoogte vrijwel gelijk aan de zwaartekracht die we op aarde ondervinden. De reden dat je vaak van die beelden ziet met zwevende astronauten is dat die in een baan rond de aarde draaien. De centrifugale kracht die ze hierdoor ondervinden heft de zwaartekracht precies op.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 325

Re: Filmpje 'Falling from Space'

Waarom is er geen vuur door de wrijving?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Filmpje 'Falling from Space'

De shuttle heeft nog 'slechts' een snelheid van ongeveer 5000 km/u wanneer de SRB's worden afgeworpen. Die snelheid is een heel stuk lager dan de snelheid waarmee de shuttle zelf na de missie weer de atmosfeer induikt: die is ongeveer 29000 km/u. Deze lagere snelheid is niet hoog genoeg om te zorgen voor zulke sterke verhitting van de gestuwde lucht of van de SRB zelf.

Reageer