[Mechanica] Berekening scharnier

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

[Mechanica] Berekening scharnier

Hallo,

Ik ben bezig met het berekenen van een scharnier, nu loop ik een beetje vast. Ik heb op Google gezocht en kwam op dit forum terecht :?: .

De Situatie:

Ik ben dus, zoals ik al zei, bezig met het doorrekenen van een scharnier. Hieronder is een afbeelding te zien van de situatie:

Afbeelding

De kracht wordt uitgeoefend door de pin van het andere deel van het scharnier en is zo'n 500N. Zoals te zien is, zit dit deel van het scharnier gefixeerd. En ja, het klopt dat het scharnier horizontaal geplaatst is! :)

Het probleem:

Ik moet dit geheel dus berekenen op doorbuiging en buigspanning, alleen weet ik niet zo goed welke I ik hiervoor moet nemen. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Alvast bedankt!! :)

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Berekening scharnier

De vraag is eenvoudig,doch het antwoord variabel.

a.Een scharnier bestaat uit variabele delen,die bij de pen in elkaar grijpen in een onderverdeling,bijv.twee delen aan de raamzijde en twee delen aan de kozijnzijde of twee delen aan raamzijde en drie delen aan kozijnzijde of een deel raamzijde en twee delen kozijnzijde,etc.

b.Bladgrootte en-dikte en materiaalsoort van het scharnier op raam en kozijn .

c.Aantal schroeven in scharnierbladen en hoe lang zijn die.

d.Kozijn-en raam-houtsoort ivm schroefopnamekracht.

UItgaande van draai-elementen als een deur of draairaam:

Het gewicht van de deur,resp raam wordt dan verdeeld over twee of meer scharnieren;de onderste heeft de minste buiging op te nemen,de bovenste een of twee neemt het gros van de buiging op en reageert daarop met een tegenkoppel,waarvan de hoogte afhankelijk is van die van het scharnier.

Al met al wel een kluif om je vraag op te lossen!

Bij een klepraam of uitzetraam is dat veel eenvoudiger,dan heb je alleen hangbelastingen en geen draaimomenten op de scharnieren.

Ik heb het idee,dat in de praktijk die dingen worden uitgeprobeerd en aan de hand daarvan het profiel met bladdikte en hoeveelheid schroeven wordt bepaald door de fabrikant.

Reageer