Springen naar inhoud

onstaan vh licht

• Log in om te kunnen reageren

bwoite

bwoite

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2005 - 12:01

Hoe komt het eigenlijk dat atomen licht kunnen uitzetten, en in welke lichtsoorten en kleuren komt dat dat eigenlijk allemaal voor?

Het heeft iets te maken met energieovergangen ofzo, mr het fijne weet ik niet, is er iemand die mij kan helpen

eveneens hoe het komt dat Na geel licht uitstraalt en kwik oranje?

Kan iemand mij helpen, MVG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 januari 2005 - 13:25

Dit heeft inderdaad te maken met energieniveaus. Om precies te zijn die van electronen. Als een electron van een hoger naar een lager energieniveau valt dan zendt deze een foton (licht) uit met exact dezelfde energie als het energieverschil tussen beide niveaus. De golflengte is afhankelijk van de deze energie (en dus ook de kleur).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

bwoite

bwoite

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2005 - 15:39

Dit heeft inderdaad te maken met energieniveaus. Om precies te zijn die van electronen. Als een electron van een hoger naar een lager energieniveau valt dan zendt deze een foton (licht) uit met exact dezelfde energie als het energieverschil tussen beide niveaus. De golflengte is afhankelijk van de deze energie (en dus ook de kleur).

Met deze uitleg ben ik heel veel, is heel verstaanbaar, thx

als er nog iemand een aanvulling heeft, speak

koosiqloos

koosiqloos

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2005 - 21:11

dit is mss ok wel interresant
http://www.xs4all.nl...jes/photon.html

jelix

jelix

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2005 - 16:02

En zodra het energieverschil hoger wordt, heb je te maken met rŲntgenstraling =].

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures