onstaan vh licht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

onstaan vh licht

Hoe komt het eigenlijk dat atomen licht kunnen uitzetten, en in welke lichtsoorten en kleuren komt dat dat eigenlijk allemaal voor?

Het heeft iets te maken met energieovergangen ofzo, mr het fijne weet ik niet, is er iemand die mij kan helpen

eveneens hoe het komt dat Na geel licht uitstraalt en kwik oranje?

Kan iemand mij helpen, MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: onstaan vh licht

Dit heeft inderdaad te maken met energieniveaus. Om precies te zijn die van electronen. Als een electron van een hoger naar een lager energieniveau valt dan zendt deze een foton (licht) uit met exact dezelfde energie als het energieverschil tussen beide niveaus. De golflengte is afhankelijk van de deze energie (en dus ook de kleur).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 16

Re: onstaan vh licht

Dit heeft inderdaad te maken met energieniveaus. Om precies te zijn die van electronen. Als een electron van een hoger naar een lager energieniveau valt dan zendt deze een foton (licht) uit met exact dezelfde energie als het energieverschil tussen beide niveaus. De golflengte is afhankelijk van de deze energie (en dus ook de kleur).
Met deze uitleg ben ik heel veel, is heel verstaanbaar, thx

als er nog iemand een aanvulling heeft, speak

Berichten: 46

Re: onstaan vh licht


Berichten: 46

Re: onstaan vh licht

En zodra het energieverschil hoger wordt, heb je te maken met röntgenstraling =].

Reageer