Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 325

Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

sorry ik wilde schrijven ik begrijp niet wat relativiteits theorie met tijdrijzen te maken heeft want ik las de relativiteits theorie hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_rela...iviteitstheorie

er staat veel in over de kromming van de ruimte en hoe hoger de snelheid hoe groter de massa en dat door de zon het licht van de andere sterren gekromd wordt en het verhaal met die klokken dat als je twee klokken op licht heb en je zet die neer een afstandje van elkaar af en je zet een lamp in het midden dat als je stilstaat de klokken tegelijktijdig voor de waarnemer gaan tikken. Maar als diezelfde waarnemer naar links beweegt dat dan de klok rechts later gaat tikken.

Ok tot zover snap ik hoe het in elkaar zit maar wat heeft dit alles met tijdreizen te maken. En ik snap wel dat het gaat om dat jij sneller beweegt en dat de tijd op de rechter klok zo langzamer lijkt te gaan maar dan nog kan je niet terug in de tijd.

Mischien komt het omdat ik het woord tensor niet begrijp kan iemand mij het woord tensor uitleggen? dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

Waar staat dat de relativitietstheorie iets te maken zou hebben met tijdreizen?

Tijdreizen is science fiction, maar relativiteitstheorie natuurkunde.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

ART zegt wel degelijk iets over tijdreizen: De tijd-ruimte zou in principe zodanig gekromd kunnen zijn dat je wereldlijn een gesloten kromme vormt. Je zou dan door maar lang genoeg te wachten weer in het verleden terecht komen.

(maar dit is slechts pure theorie, er is geen enkele experimentele aanwijzing dat dit zou kunnen.)

P.S. gebruik eens wat komma's en kortere zinnen!
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

In ieder geval kan je de rest van het universum je laten inhalen als jij bij een zwart gat in de buurt zit. Dan gaat jouw persoonlijke tijd erg traag door het zwarte gat, en gaan de mensen op aarde, ver weg van het gat, ontzettend snel. Theoretisch als je op de event horizon van een zwart gat staat, lijkt jouw tijd stil te staan vanuit de aarde gezien, en ga ik dus, die vanaf de aarde naar jou kijkt oneindig snel. Als je nou een tijdje in de buurt van het gat wacht, en de rest jou inhaalt, kan jij naar de toekomst kijken. Het is meer dat de rest van het universum jou inhaalt dan dat jij fysiek een reis maakt.

Er zijn wel diverse prachtige wetenschappelijke theorien voor tijdreizen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 325

Re: Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

maar er komt geen zwart gat voor in de alg. rel. mischien dat als je met een zwart gat gaat sneller dan het licht kan en dat de stau dan minder dan het nulpunt wordt.

Maar ga je in een zwart gat dan sneller dan het licht en waarom ga je dan in een zwart gat dan wel sneller als het licht? of stel ik nu een vraag die niet bij dit onderwerp hoort?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

In de eerste plaats is het wel handig zoals Math-E-Mad-X ook al zei om een beetje op je zinsbouw te letten, anders snap ik het niet zo goed. Dat is niet om te bitchen, maar dan heb je meer kans dat mensen de moeite nemen om je te helpen.

Anywho, er komt juist in ART (Algemene Relativiteits Theorie) een zwart gat om de hoek kijken, omdat je daar met zwaartekracht te maken hebt. Je tijd en ruimte wordt vervormd door een groot zwaartekrachtsveld, net zoals grotere snelheden je tijd en ruimte verbuigen. Die buiging kan je berekenen met zogenaamde Lorentz transformaties.

Je kan dus rustig stil gaan staan bij een zwart gat, en dan gaat jouw persoonlijke tijd trager door de intense zwaartekracht (je wordt ook waarschijnlijk uit elkaar getrokken, maar we kunnen ook nog niet snelheden bereiken waar SRT echt van doen is, dus het gaat om het hypothetische geval) dan dat de tijd gaat voor mensen die ver van het gat af staan. Zo gaan zij sneller door het leven dan jij.

Verder kan je in de normale ruimte (dus zonder wormholes ed.) NOOIT sneller dan het licht volgens de relativiteit.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 325

Re: Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

ok bedankt ik snap het nu dus als juillie willen kunnen juillie deze topic sluiten of verwijderen ofzo

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

Topics worden nooit verwijdert hier op het forum, want anderen kunnen anders de zoekfunctie niet meer gebruiken. Als je meer wilt weten over relativiteit kan je dat dus opzoeken bij de zoekfunctie. Daar vind je een scala aan informatie.

PS Kan je nog ff reageren op het vriendelijke verzoek om iets aan je leestekens te doen? Dingen zoals komma's maken het zoveel makkelijker om te lezen en werkt ook in JOUW voordeel. Mensen zijn eerder geneigd hier op het forum om jou te helpen als je nog even over je zinnen heen leest.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

Anywho, er komt juist in ART (Algemene Relativiteits Theorie) een zwart gat om de hoek kijken, omdat je daar met zwaartekracht te maken hebt. Je tijd en ruimte wordt vervormd door een groot zwaartekrachtsveld, net zoals grotere snelheden je tijd en ruimte verbuigen. Die buiging kan je berekenen met zogenaamde Lorentz transformaties.


Even nog een toevoeging: Die buiging bereken je niet met Lorentz-transformaties, maar met de Einstein-veldvergelijkingen. Met Lorentz-transformaties bereken je speciale situaties die zich voordoen in de speciale relativiteitstheorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

Doh Stom, je hebt helemaal gelijk. Sorry. Ik was nog aan het denken aan Gijs zijn SRT en vermengde dat met de ART. Stom.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 624

Re: Ik begrijp niet wat relativiteitstheorie met tijdrijzen te maken heeft

Doh Stom, je hebt helemaal gelijk. Sorry. Ik was nog aan het denken aan Gijs zijn SRT en vermengde dat met de ART. Stom.


Zo stom is dat niet hoor. Locaal kun je de metriek altijd vlak kiezen, en dus kun je locaal een zwaartekrachtsveld beschrijven middels een Lorentztransformatie naar een versnellende waarnemer. Dat is ook het hele idee van het liftexperiment; locaal kun je zwaartekracht niet detecteren, en dat was ook het idee wat Einstein heeft gebruikt om zijn relativiteitstheorie tot de algemene uit te breiden.

Reageer