[Elektriciteit] Wisselstroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[Elektriciteit] Wisselstroom

Hier ben ik dan weer met men elektrisch getinte vragen :)
Een wisselstroombron levert stroom aan 2 parallel geschakelde verbruikers. In de eerste vloeit een stroom I1=6A, 60° voorijlend op I2=9A. Bepaal de door de bron geleverde stroom in maximumwaarde en in effectieve waarde. Bepaal tevens de verschuiving tussen de door de bron geleverde stroom en de eerste stroom
Ik heb al een paar oefeningen over wisselstroom gemaakt die ik opgelost kreeg. Maar deze blijft mij eigelijk 1 groot raadsel. Waar moet ik beginnen? Hoe pak ik dit aan?

Berichten: 255

Re: [Elektriciteit] Wisselstroom

Stromen vectorieel optellen en je bent er.

Schrijf I1 als 6A (cos 60 + i sin60) , I2 blijft gewoon 9A

I1+I2 = ... en daarna omzetten in de vorm I (cos x + i sin x)

(ik ga ervan uit dat je vertrouwd bent met de complexe notaties van stromen

de stroomwaarden duiden meestal op de effectieve waarde , dan vind je de maximumwaarde als Ieff * vierkantswortel 2

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Wisselstroom

Owja, vectorieel optellen :) Ik had alleen de projecties op de reële as opgeteld :?:

Maar wat ik nu niet begrijp is hoe ik nu weet hoeveel de verschuiving is van de stroom van de stroombron tov stroom 1?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Wisselstroom

Maar wat ik nu niet begrijp is hoe ik nu weet hoeveel de verschuiving is van de stroom van de stroombron tov stroom 1?
In het rekenvoorbeeld van Bram wordt de vector van I2 als reëel voorgesteld. De vector van I1 loopt 60 graden voor op I2, die kun je dus ontbinden in een reëel en een imaginair deel. Tel I1 en I2 op, en je krijgt Itot, met een reëel en een imaginair deel. Daaruit kun je weer een fasehoek bepalen van Itot t.o.v. I2 (die als reëel was aangenomen). Vervolgens kun je dan de fasehoek tussen Itot een I1 berekenen.

Teken al die vectoren maar eens op schaal uit, dan zie je het zo voor je.

Berichten: 255

Re: [Elektriciteit] Wisselstroom

Cycloon schreef:Owja, vectorieel optellen :) Ik had alleen de projecties op de reële as opgeteld :?:

Maar wat ik nu niet begrijp is hoe ik nu weet hoeveel de verschuiving is van de stroom van de stroombron tov stroom 1?
Met de stroombron bedoelen ze dus I = I1 + I2. De verschuiving is het faseverschil tussen de I en I1 (dus hoeveel graden verschil)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Wisselstroom

Ja heb het gevonden, ik had die redenering dus gebruikt maar moet ergens iets misrekent hebben vermoed ik. Bedankt beide :)

Reageer