[fysica] E.C.B.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.504

[fysica] E.C.B.

Dit zijn 2 vragen die ik in de afgelopen dagen nog niet heb kunnen oplossen.

"Een voorwerp van 500 g is vastgemaakt aan één uiteinde van een koord van 40 cm en beschrijft een E.C.B. in tegenwijzerzin rond het andere uiteinde van het touw dat vastgehouden wordt. Het voorwerp maakt juist 1 omwenteling in 1,5 s. Kies het vaste uiteinde als oorsprong. Op t=0 bevindt de massa zich op de X-as en beweegt ze in de zin van de positieve Y-as. Berekene de resulterende kracht op het voorwerp; schets positie en kacht om de 0.25s."

Antwoord in cursus is
\(\over\rightl\ine{F} = 3,4 N\)
Maar ik snap de uitleg niet. Het is onoverzichtelijk... Ik zie zoveel gegevens dooreenstaan dat ik het niet meer snap...

"Bereken de kleinste straal van een cirkel waarin een fietser kan rijden op een vlakke weg aan 30km/h wanneer
\(\mu_s\)
tussen band en weg 0,32 is. Welke helling moet men aan een gladde baan geven om hetzelfde te realiseren?"
\(\mu_s\)
is de statitsche wrijving. Deze moet overwonnen worden eer de kinetische wrijving van toepassing kan zijn.

Deze snap ik gewoon niet... ik zie er niks in dat me zou kunnen helpen.

Oplossing volgens de cursus: 22m; 17°50'

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] E.C.B.

voor die eerste: wat is een ECB??

voor de tweede: zie http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=51024

vooral de link naar natuurkunde.nl in dit geval.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] E.C.B.

Je hebt geluk, ik was net dezelfde leerstof aan het bekijken :) .

Voor die eerste:
\(F = \frac{mv²}{r} = \frac{m}{r} (\omega \cdot r)^2 = \frac{m}{r} \left( \frac{2 \pi}{T} \cdot r \right)^2 = mr \left( \frac{2 \pi}{T} \right)^2 \)
Die schets moet toch wel lukken hè? :wink:

Die twee zal ik na de middag eens bekijken als niemand geantwoord heeft.

Edit: Jan, een ECB is een Eenparige CirkelBeweging, rondjes maken zonder tangentiële verselling dus :) .

Berichten: 2.504

Re: [fysica] E.C.B.

Hmz... dat lijkt ineens stuk duidelijker... maar ik kwam maar niet wijs uit die geschreven uitleg van de informatie in de cursus
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] E.C.B.

Schrijf altijd eens gewoon de gegevens op zonder die bla bla, soms zie je de formule gewoon vanzelf tevoorschijn komen!

Berichten: 2.504

Re: [fysica] E.C.B.

Dat met die wrijving zit ik nog mee... ik weet dat kracht en wrijving elkaar beïnvloeden, maar zie hier niet hoe
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] E.C.B.

Evil Lathander schreef:"Bereken de kleinste straal van een cirkel waarin een fietser kan rijden op een vlakke weg aan 30km/h wanneer
\(\mu_s\)
tussen band en weg 0,32 is. Welke helling moet men aan een gladde baan geven om hetzelfde te realiseren?"

Oplossing volgens de cursus: 22m; 17°50'
1) De middelpuntzoekende kracht wordt geleverd door de wrijvingskracht:
\(F_{\mpz}=\frac{mv^2}{r}=F_s=\mu_s\cdot F_n\)
\(F_n=mg\)
want deze heft de zwaartekracht op (in verticale richting wordt niet bewogen).

Dus
\(\frac{mv^2}{r}=mg\mu_s\Rightarrow\)
\(r=\frac{v^2}{g\mu_s}=\frac{(\frac{625}{9})}{9.81\cdot 0.32}\approx 22 \mbox{ meter}\)


2) Er is geen wrijvingskracht (want gladde baan), dus middelpuntzoekende kracht wordt geleverd door de normaalkracht. Deze ontbinden we namelijk in een verticale component die de zwaartekracht opheft, en een horizontale:
\(F_{nx}=mg\tan{\alpha}=\frac{mv^2}{r}\Rightarrow\)
\(\alpha=\arctan{\mu}=\arctan{(0.32)}\approx 0.309 \mbox{ radialen}\approx 17,7^{\circ}\)

Reageer