Chemische klok

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Chemische klok

hoe komt het dat als je de lichtsnelheid nadert, een reactie langzamer gaat verlopen dan wanneer je op aarde bezig bent?

Edit mod Mrtn: zou je alsjeblieft wat minder om aandacht willen roepen in je onderwerpregel en post? Kreten als "help me" voegen niets toe: als je geen hulp had willen hebben, had je hier niet gepost :)

Lees onze regels alsjeblieft even, daar staan dit soort dingen in en dat scheelt mij weer een bak werk.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Chemische klok

Omdat de lichtsnelheid voor jou 299792458 m/s blijft, ongeacht hoe snel je gaat ten opzichte van de aarde. Is niet zo even in twee zinnen uit te leggen, Speciale Relativiteitstheorie enzo.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 2

Re: Chemische klok

maar heb je er wel een verklaring voor, want ik zelf kom er met de speciale relativiteitstheorie niet uit

Berichten: 333

Re: Chemische klok

hoe komt het dat als je de lichtsnelheid nadert, een reactie langzamer gaat verlopen dan wanneer je op aarde bezig bent???????


is dit getest of bewezen?

zoniet vergeet het gewoon.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Chemische klok

Zoals Rogier al zei, speciale relativiteit, en ja, het is bewezen. Onder andere aan muonen die in onze atmosfeer worden gevormd, en het aardoppervlak nooit zouden kunnen bereiken alvorens weer te vervallen, ware het niet dat door hun hoge snelheid die reaktie veel langzamer verloopt en ze alsnog het aardoppervlak halen.

http://www.lbl.gov/abc/cosmic/SKliewer/Cos..._Rays/Muons.htm
Relativistic Effects on Muons

Afbeelding

The muons have a half-life of 2.2 microseconds. At the speed of light this would give a range of only 660 m. However, at relativistic speeds, the lifetime of the muon, as we perceive it, is much longer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 333

Re: Chemische klok

Jan van de Velde schreef:Zoals Rogier al zei, speciale relativiteit, en ja, het is bewezen. Onder andere aan muonen die in onze atmosfeer worden gevormd, en het aardoppervlak nooit zouden kunnen bereiken alvorens weer te vervallen, ware het niet dat door hun hoge snelheid die reaktie veel langzamer verloopt en ze alsnog het aardoppervlak halen.  

http://www.lbl.gov/abc/cosmic/SKliewer/Cos..._Rays/Muons.htm
Relativistic Effects on Muons

Afbeelding

The muons have a half-life of 2.2 microseconds. At the speed of light this would give a range of only 660 m. However, at relativistic speeds, the lifetime of the muon, as we perceive it, is much longer.
dus jij neemt een degeneratieve factor als maatstaaf :)

zeker speciaal genoeg he die relativiteit.

met andere woorden het kasteel rust op niks.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemische klok

dus jij neemt een degeneratieve factor als maatstaaf :)

zeker speciaal genoeg he die relativiteit.

met andere woorden het kasteel rust op niks.


Waar komen die muonen dan vandaan, wijsneus?

Zolang je geen fouten kunt aantonen in de afleiding van de SRT of met waarnemingen komt die de SRT falsifiëren doe je er beter aan jezelf niet zo voor aap te zetten.

Berichten: 333

Re: Chemische klok

Marko schreef:

dus jij neemt een degeneratieve factor als maatstaaf :)

zeker speciaal genoeg he die relativiteit.

met andere woorden het kasteel rust op niks.


Waar komen die muonen dan vandaan, wijsneus?

Zolang je geen fouten kunt aantonen in de afleiding van de SRT of met waarnemingen komt die de SRT falsifiëren doe je er beter aan jezelf niet zo voor aap te zetten.


EDIT MOD DPW Flame bate, lief zijn jongens.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemische klok

Ik begrijp inderdaad niet waar je het lef vandaan haalt om iemand aan te raden "het maar te vergeten". Ik begrijp ook niet welk kasteel op niets rust. Uit je bijdragen begrijp ik überhaupt maar 1 ding, en dat is dat jij niet gelooft in de SRT. Mocht ik dat verkeerd begrepen hebben, dan druk je je onhandig uit.

Mocht ik het goed begrepen hebben, dan blijf ik bij mijn standpunt en laat ik me niet met een "sssst" de mond snoeren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 333

Re: Chemische klok

Marko schreef:Ik begrijp inderdaad niet waar je het lef vandaan haalt om iemand aan te raden "het maar te vergeten". Ik begrijp ook niet welk kasteel op niets rust. Uit je bijdragen begrijp ik überhaupt maar 1 ding, en dat is dat jij niet gelooft in de SRT. Mocht ik dat verkeerd begrepen hebben, dan druk je je onhandig uit.

Mocht ik het goed begrepen hebben, dan blijf ik bij mijn standpunt en laat ik me niet met een "sssst" de mond snoeren.
Die SRT bewijst niet dat een proces al of niet trager verloopt wel dat de waarnemingstijd meetbaar verlengt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Chemische klok

I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemische klok

Die SRT bewijst niet dat een proces al of niet trager verloopt wel dat de waarnemingstijd meetbaar verlengt.


Wat is het verschil?

Berichten: 333

Re: Chemische klok

Die SRT bewijst niet dat een proces al of niet trager verloopt wel dat de waarnemingstijd meetbaar verlengt.


Wat is het verschil?


De levensspan kan misschien hetzelfde zijn, de snelheid zal altijd varieren.

beinvloed door, de snelheid, is de waarneming verandert omdat je vanaf 1 positie meet heb je maar een 2d zicht op het proces, daarme bedoel ik tijd die je gelijksteld aan levensduur.

Om het heel simpel te zeggen als het lichtsnelheid nadert trekt het een staartje mee :) waardoor het lijkt dat het langer leeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Chemische klok

De levensspan kan misschien hetzelfde zijn.
De levensspan van wat?
de snelheid zal altijd varieren.
welke snelheid?
beinvloed door, de snelheid, is de waarneming verandert omdat je vanaf 1 positie meet heb je maar een 2d zicht op het proces, daarme bedoel ik tijd die je gelijksteld aan levensduur.
:)
Om het heel simpel te zeggen als het lichtsnelheid nadert trekt het een staartje mee :?: .
Wat trekt een staartje mee? En wat bedoel je met een staartje?
waardoor het lijkt dat het langer leeft.
wat leeft langer?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer