Springen naar inhoud

stroomblackout

• Log in om te kunnen reageren

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2007 - 21:09

Ik had vandaag in Leuven geen stroom. De maatschappij werd gebeld (blijkbaar Belgacom :) ) en het bleek dat het een blackout van de hele buurt was. Gek genoeg werken ze in Leuven met groepen van even en oneven nummers (in Vlaanderen noemen ze dat paar en onpaar).
Na zo'n 40 minuten ging de stroom weer terug aan, een kwartier later ging de stroom weer terug eventjes uit maar slechts voor een halve minuut.
Ik speculeer nu eventjes; blijkbaar moesten ze eventjes de stroom uitzetten voor reparatie.

Nu vroeg ik mij het volgende af.

-Wat zijn de mogelijke oorzaken van een algehele blackout? Je zou toch denken dat dat niet kan voorkomen als iedereen zijn werk goed doet, het is niet bepaald nieuwe technologie.
Wat kan er mis gaan met de distributie van stroom? Ik ga nu eventjes uit van het optimistsche scenario dat er niet ťťn of andere randdebiel is die met gebrekkige kennis aan het doe-het-zelven is en door dwaasheid een grote kabel beschadigt.

- Is er een toename in het aantal blackouts? Ik heb sterk het vermoeden van wel. In Nederland zijn er de laatste jaren al een aantal grote blackouts geweest. In BelgiŽ herinner ik me er ook wat van maar ik volg het Belgische nieuws niet zo.
Het lijkt mij dat privatisering nooit bevorderlijk kan zijn voor een kwaliteitsgarantie. Of er ontstaat een monopoliepositie (spoorwegen, in de stroom sector ook nog voor een groot deel doordat de overheid ze jarenlang regionaal heeft laten werken) of ze willen de kosten zo laag mogelijk houden waardoor een adequate kwaliteitscontrole niet meer mogelijk wordt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 januari 2007 - 21:51

Stroomstoringen hebben verschillende oorzaken. De meest voorkomende oorzaak is graafwerk. Er worden door graafmachines heel wat kabels beschadigd.
Een kabel kan ook beschadigd raken door werking in de grond. Er kan een kortsluiting in een verbindingsmof ontstaan, er kan een trafo defect raken, er kan door storm en/of ijsvorming een hoogspanningsmast bezwijken.
Ik weet niet hoe de situatie in BelgiŽ is, maar ik geloof niet dat de liberalisering er de oorzaak van is dat het aantal storingen toeneemt. Als de storingen al toenemen dan is dat "toeval".

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 januari 2007 - 01:42

Liberalisatie heeft er niet zoveel mee van doen denk ik... uitval is primair een zaak van de netbeheerder, niet van de leveranciers waartussen je als consument kunt kiezen.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat door liberalisering en splitsing de budgetten voor onderhoud dalen, maar daarvan heb je last ongeacht welke leverancier je kiest.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures