Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

Dit klinkt misschien nogal gek maar ik vroeg het me laatst af en ik kon er niet een goed antwoordt op bedenken:

Als we massaal windmolens gaan plaatsen in de zee, wordt daar dan de rotatiesnelheid van de aarde mee beinvloed?

De wind wordt namelijk afgeremd en omgezet naar energie die voor ons bruikbaar is (volgens de wet van Betz). Ik vroeg me gewoon af of tijdens dit proces de aarde ook niet een (zij het een verwaarloosbaar klein gedeelte) afremd.

Ik ben erg benieuwd naar antwoorden op deze gekke vraag :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

De wind wordt namelijk afgeremd en omgezet naar energie die voor ons bruikbaar is (volgens de wet van Betz). Ik vroeg me gewoon af of tijdens dit proces de aarde ook niet een (zij het een verwaarloosbaar klein gedeelte) afremd.


Nee, de wind is gewoon de lucht om de aarde heen, als die minder hard gaat draaien heeft dat geen enkele invloed op het draaien van de aarde om de zon.

Berichten: 10

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

Ik bedoel niet de rotatie om de zon, de rotatie om zijn eigen as

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

Ik bedoel niet de rotatie om de zon, de rotatie om zijn eigen as
Aangezien door windmolens windenergie 'verloren' gaat, kan de vraag herleid worden naar: 'heeft wind invloed op de rotatiesnelheid van de aarde'. In ieder geval zal het zo verwaarloosbaar zijn dat je er niet wakker van moet liggen :shock: .
You can't predict a fool's behaviour

Berichten: 718

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

De rotatiesnelheid van de aarde hangt maar van 2 dingen af: het impulsmoment en de traagheidsstraal. Ik kan mij niet voorstellen dat 1 van beiden wordt beinvloed door windmolens (ik zou in ieder geval geen mechanisme kunnen bedenken).

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

Hoewel de invloed van de wind/lucht gering is, denk ik dat het toch wel een invloed heeft. Immers de aarde moet de lucht laag continue met zich mee trekken in de rotatie. Aan gezien alles wat op de aarde staat wrijving met de wind heeft (ook windmolens) gaat dit ten koste van de rotatie snelheid van de aarde.

Ik denk alleen dat het remmende effect van de maan een stukje groter is. Omdat de aarde door de getijden een maan een beetje voort sleept, neemt de rotatie snelheid van de aarde af. Het verlies van deze energie gaat zitten in een versnelling van de maan, met als gevolg dat de maan verder van de aarde komt te staan. Dit blijft door gaan tot dat de aarde net zo snel draait om zijn as, als de maan om de aarde.

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

Ja grappig he? Toen ik op dit vraagstuk kwam, wist ik niet wat ik er mee aan moest... voor mijn gevoel moet het wel de aarde afremmen, maar verwaarloosbaar klein... maar veel mensen noemen dit toch weer onzin, ik denk dat de laatste opmerking toch wel meer waarheid bevat dan de voorgaande..

Ben benieuwd of hier meer reacties op komen!

Berichten: 718

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

JV schreef:Hoewel de invloed van de wind/lucht gering is, denk ik dat het toch wel een invloed heeft. Immers de aarde moet de lucht laag continue met zich mee trekken in de rotatie. Aan gezien alles wat op de aarde staat wrijving met de wind heeft (ook windmolens) gaat dit ten koste van de rotatie snelheid van de aarde.

Ik denk alleen dat het remmende effect van de maan een stukje groter is. Omdat de aarde door de getijden een maan een beetje voort sleept, neemt de rotatie snelheid van de aarde af. Het verlies van deze energie gaat zitten in een versnelling van de maan, met als gevolg dat de maan verder van de aarde komt te staan. Dit blijft door gaan tot dat de aarde net zo snel draait om zijn as, als de maan om de aarde.
De maan mag dan de aarde afremmen maar dat beinvloed niet het totale impulsmoment van aarde + maan. Precies hetzelfde geldt voor de windmolens: als ze iets afremmen moet tegelijkertijd iets anders een groter impulsmoment krijgen. Wat zou dat bij windmolens moeten zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

de wind versnelt de aarde of vertraagt de aarde als het tegen de windmolens aanduwt, het geeft de aarde dus een zetje alleen komt de wind de ene dag uit het westen en dan weer uit het oosten dus de invloed zal om en nabij 0 zijn...

of komt de wind op de aarde vaker uit een bepaalde richting dan uit een andere richting...

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

De maan mag dan de aarde afremmen maar dat beinvloed niet het totale impulsmoment van aarde + maan. Precies hetzelfde geldt voor de windmolens: als ze iets afremmen moet tegelijkertijd iets anders een groter impulsmoment krijgen. Wat zou dat bij windmolens moeten zijn?
Klopt, het totale impulsmoment van aarde + maan zal niet veranderen. Het verlies in rotatie van de aarde, gaat zitten in een versnelling van de maan (met als gevolg dat de maan zich ieder jaar ongeveer 3 cm van ons verwijderd).

Bij de windmolens en de wind in het algemeen op de aarde, treedt er nogal wat wrijving op. Wrijving betekent warme opwekking, warmte betekent infrarood uitstralen, en dat betekent dus energie verlies voor de aarde in zijn geheel.

Vergelijk het met een zacht gekookt ei. Als je dit ei, op de tafel, laat rond draaien ligt hij heel snel stil. Een hard gekookt ei blijft veel langer roteren. Dit komt omdat de ei-dooier in het ei heen en weer wordt geschud. Gevolg energie verlies door wrijving. Deze energie wordt onttrokken aan de rotatie van het ei. Mwa, de vergelijking gaat niet helemaal op, maar je begrijpt het idee.

Berichten: 718

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

JV schreef:
Bert schreef:
De maan mag dan de aarde afremmen maar dat beinvloed niet het totale impulsmoment van aarde + maan. Precies hetzelfde geldt voor de windmolens: als ze iets afremmen moet tegelijkertijd iets anders een groter impulsmoment krijgen. Wat zou dat bij windmolens moeten zijn?
Klopt, het totale impulsmoment van aarde + maan zal niet veranderen. Het verlies in rotatie van de aarde, gaat zitten in een versnelling van de maan (met als gevolg dat de maan zich ieder jaar ongeveer 3 cm van ons verwijderd).

Bij de windmolens en de wind in het algemeen op de aarde, treedt er nogal wat wrijving op. Wrijving betekent warme opwekking, warmte betekent infrarood uitstralen, en dat betekent dus energie verlies voor de aarde in zijn geheel.

Vergelijk het met een zacht gekookt ei. Als je dit ei, op de tafel, laat rond draaien ligt hij heel snel stil. Een hard gekookt ei blijft veel langer roteren. Dit komt omdat de ei-dooier in het ei heen en weer wordt geschud. Gevolg energie verlies door wrijving. Deze energie wordt onttrokken aan de rotatie van het ei. Mwa, de vergelijking gaat niet helemaal op, maar je begrijpt het idee.
Energiedissipatie is op zich geen reden om langzamer te gaan draaien (net zo min als de energie die wij van de zon ontvangen en die de eigenlijke veroorzaker is van de wind die de windmolens laat draaien zorgt voor een sneller draaien van de aarde). Je vergelijking met het ei is interessant maar ik denk dat daar iets anders aan de hand is: als je het ei een zwieper geeft draait de buitenkant wel maar de binnenkant draait veel minder snel. Op het moment dat je het ei los laat dan zullen buiten en binnenkant naar dezelfde snelheid toegaan met als gevolg dat de buitenkant bijna onmiddelijk weer langzamer gaat draaien.

Ik heb nog geen goede onderbouwing gezien van de stelling dat de aarde afgeremd wordt door windmolens. Het idee doet mij trouwens heel erg denken aan de zeiler die probeert vooruit te gaan door in zijn eigen zeil te blazen.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

De aarde draait met zijn dampkring om zijn as, dus alle krachten daarbinnen worden op zichzelf teruggebracht. M.a.w. er is dus helemaal geen invloed van buitenaf, die de rotatiesnelheid van de aarde beïnvloedt in dit geval. Net zoals je in een zeilboot gaat zitten en in het zeil blaast.

Berichten: 683

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

Maar wordt er dan geen kinetische energie van de draaiende Aarde omgezet in warmte door de wrijving tussen de atmosfeer en het aardoppervlak?

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

Maar wordt er dan geen kinetische energie van de draaiende Aarde omgezet in warmte door de wrijving tussen de atmosfeer en het aardoppervlak?


Inderdaad, maar die energie komt uit de wind en niet uit de draaïng van de aarde. En waar komt de wind vandaan? Uit de warmte van de zon.

Trouwens, zo zou je ook kunnen stellen dat er krachten op die molens worden uitgevoerd die niet door de molens wordt opgenomen, zodat de aarde sneller gaat draaien. Allemaal onzin dus.

Daarbij, áls dit effect zou bestaan: De wind komt uit wisselende richtingen dus wat zou je resultante zijn?

Berichten: 109

Re: Wordt de aarde afgeremd door windmolens?

Net zoals je in een zeilboot gaat zitten en in het zeil blaast.


Ik denk niet dat deze vergelijking op gaat. Er ontbreekt namelijk iets in de werkelijkheid (mbt deze vergelijking): de persoon die tegen het zeil blaast. De wind geeft een impuls aan de windmolen die de aarde kan afremmen (mits de juiste richting), maar ik zie niet in waar de "tegen" impuls is die deze afremming weer opheft; dus lucht wordt afgeremd maar de aarde staat daar van los gekoppeld waardoor er geen tegen impuls is op de aarde.

Reageer