[Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

Ik zit met een vraagstuk dat ik mogelijk op het examen kan krijgen, waar ik niet verder mee kan.

Een honkballer slaat debal weg met een snelheid van 10m/s onder een hoek van 55°. Een veldspeler staat op 85m. De bal wordt weggeslagen op een hoogte van 1,5m en opgevangen op 2,5m.

a) Hoever voor- of achteruit moet de veldspeler lopen om d ebal te vangen?

b) Hoeveel tijd heeft hij hiervoor nodig?

c) Met welke snelheid zal hij dit moeten doen?

Ik heb de beweging opgesplits in een horizontale en verticale baan. Hieruit wou ik t berekenen om dan voor a) de horizontale afstand te berekenen. Als ik dit zou weten dan kan ik waarschijnlojk ook verder met b.

Kan iemand me helpen? Alvast bedankt, mvg Britt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

Deze is niet zo heel veel anders dan die van die speerwerper. Waar zit je probleem precies....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

Wel... Ik heb de beweging opgesplits in de horizontale (x) en verticale (y) vector. Hierbij heb ik dezelfde formules gebruikt als de speerwerper. Alleen is nu v gegeven in plaats van de afstand. Mits x(t) gevraagd is, wilde ik uit de formule voor y(t) t halen, maar dat brenkt me op een vierkantsvergelijking. Ik reken de discrimant uit, en als ik deze dan invul in t1 en t2, zou normaal één oplossing negatief moeten zijn, dacht ik... maar dit is niet het geval. Dus ik zit eigenlijkmet twee oplossingen voor t...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

Je hebt zo te lezen nog geen schetsje gemaakt, altijd doen!! Dan zie je dat je inderdaad twee positieve oplossingen hebt:

Afbeelding

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

die 10 m/s leken me zo zielig weinig. (stootballetje??) Die verrevelder mag wel jetschoenen aantrekken om die bal nog te vangen. Tenzij ik een rekenfout maak?? :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

bedankt weeral... ik ben eruit geraakt, en de volgende oefeningen zijn me nu ook heel wat duidelijker. merci!

groetjes Britt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

Wat zijn je antwoorden? Kunnen we even controleren...

Berichten: 9

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

a) x(t)=8,816m, dus 85m-x(t)=76,18m (vooruit lopen)

b) t=1,537s

c) v=s/t= 49,56 m/s

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

Brittanella schreef:a) x(t)=8,816m, dus 85m-x(t)=76,18m (vooruit lopen)

b) t=1,537s

c) v=s/t= 49,56 m/s
Correct :)

Ik heb alleen net iets andere afgeronde waarden (ik heb g=9,81 gekozen):

a) x(t)=8.81832 --> 76,1817 meter lopen

b) t=1,53743 seconden

c) 49,88 meter per seconde.

Overigens:
die 10 m/s leken me zo zielig weinig. (stootballetje??) Die verrevelder mag wel jetschoenen aantrekken om die bal nog te vangen. Tenzij ik een rekenfout maak??
Hij zal 180 km/h moeten lopen, oftewel: onmogelijk....

Meestal worden in boeken toch realistische waarden genomen (er staat immers dat de bal daadwerkelijk wordt opgevangen!)...

Berichten: 251

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

Phys schreef:Hij zal 180 km/h moeten lopen, oftewel: onmogelijk....

Meestal worden in boeken toch realistische waarden genomen (er staat immers dat de bal daadwerkelijk wordt opgevangen!)...


Pff ... zo heb ik op de middelbare school wel eens een antwoord op een proefwerk 5 keer nagerekend omdat er uit kwam dat de fietser een snelheid van 62 km/h had.

"Dat is toch niet zo onwaarschijnlijk?" aldus mijn natuurkundeleraar)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

Haha, als het om een tijdrit in de Tour de France ging, is het nog wel mogelijk (en dan nog een afdalend stuk uit de rit).

Op zich moet je zeker genoeg kunnen zijn van je berekening, maar het is flauw als de waarden onrealistisch zijn.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 9

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

even ter informatie... een vierde vraag was: Is dit in de realiteit mogelijk? Dit is dus duidelijk niet mogelijk :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

ah. Dat verklaart een hoop.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Biomechanica] Honkbal: afstand en tijd

dan heb ik niets gezegd :)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer