Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Ik zat zo eens te denken of het mogelijk is om C02 in grote hoeveelheden uit de lucht te zuigen en om te zetten naar vaste fase of blokken C02 die weer bruikbaar zouden kunnen zijn bij het maken van bepaalde producten. Dit om het broeikaseffect terug te dringen.

Er moet toch een mogelijkheid zijn, de C02 in te vangen en op te slaan met een bepaalde reactie die niet schadelijk is voor de natuur. Bovendien zou enige benodigde energie met behulp van zonnecolectoren kunnen worden voorzien.

Is dit nu een gek idee? of theoretisch best mogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Er is een hele goede manier om CO2 uit de lucht te halen en dat is gewoon door meer planten en bomen te plaatsten.... Alle andere methode`s zijn denk ik te kleinschallig om er voordeel van te hebben

Berichten: 10

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Er is een hele goede manier om CO2 uit de lucht te halen en dat is gewoon door meer planten en bomen te plaatsten.... Alle andere methode`s zijn denk ik te kleinschallig om er voordeel van te hebben


Ja ok, dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Het is een goede manier, maar ik denk dat het efficienter (=sneller) kan. Verder zou het mooi zijn als het in alledaagse producten verwerkt kon worden (en dan niet zoals hout, wat later ook weer verbrand wordt als afval of resthout).

Er moet toch wel een apparaat te bouwen zijn, die CO2 middels een scheikundige reactie invangt en opslaat naar een bruikbare stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

D-Frost schreef:Ja ok, dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Het is een goede manier, maar ik denk dat het efficienter (=sneller) kan. Verder zou het mooi zijn als het in alledaagse producten verwerkt kon worden (en dan niet zoals hout, wat later ook weer verbrand wordt als afval of resthout).

Er moet toch wel een apparaat te bouwen zijn, die CO2 middels een scheikundige reactie invangt en opslaat naar een bruikbare stof.


NASA heeft van dit soort apparaten gebruik gemaakt bij de apollo vluchten. Hoe het precies werkt weet ik niet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

De NASA heeft LiOH-eenheden, die het CO2 invangen waarbij LiHCO3 ontstaat. Daar kun je natuurlijk weinig nuttigs mee doen.

Voor zover ik weet wordt CO2, dat ontstaat bij de productie van waterstofgas uit aardgas, weer onder druk in lege gasvelden gepompt. Het kan daar geen kwaad.

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Ik ben van mening dat de mens niet zoveel invloed heeft op het klimaat en dat CO2 daar niet zo'n grote rol in speelt. Van de totale CO2 uitstoot van de aarde is maar 3% van de mens (door verbranding van fossiele brandstoffen)! De CO2 gehalte in de totale atmosfeer is dan ook maar 0,04%.

De temperatuur is met 0.5 graad gestegen deze eeuw. Wat men er niet bij vertelt is dat die stijging zich vóór 1948 heeft voorgedaan, terwijl de toename van CO2 een verschijnsel van de laatste 40 jaar is.

Volgens mij ligt de oorzaak van de temeratuursstijging ergens anders. Daar kunnen wij nix aan doen. ;)

Nog ff die 2 links:

http://www.stichtingklimaat.nl/belediging.htm

http://www.stichtingklimaat.nl/klimaathysterie.htm

Je mag die andere 2 posts van mij wel weghale Jan :shock:

Berichten: 364

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

moest men nu duizenden tonnen zeer sterke oxidators hebben en men verspreid het overal. kan nu nie direct op iets komen maar der zijn reacties waarbij CO2 wordt omgezet in O2.

Waarom ze dit niet doen: (denkik)

-kost wss veele te duur

-naast O2 ontstaan er mss reactieproducten waarvan de natuur niet houd

het zou wel anders een mooie oplossing zijn :shock:

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Wat ga je doen met de duizende tonnen CO2 en SO2 die uit de bodem der aarde ontsnappen ? Zet je daar een filter op,zoals op een gasmasker ?Wat doe je met de Etna ?Er een kurk opsteken ?Mens,wees blij dat je nog leeft.Eén flink gerommel en je bent er niet meer.

Berichten: 15

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Hallo mensen,

Het schijnt zo te zijn dat Noorwegen haar CO2 dumpt in de zee. Ik weet niet precies hoe dit zit maar het schijnt te kunnen en efficient te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

De NASA heeft LiOH-eenheden, die het CO2 invangen waarbij LiHCO3 ontstaat. Daar kun je natuurlijk weinig nuttigs mee doen.
CO2 kan met een lithiumhydroxide filter idd uit de lucht gehaald worden:

2 LiOH (s) + CO2 (g) => Li2CO3 (s) + H2O (l)

Wat ook kan:

CO2 (g) + 4 H2 (g) => CH4 (g) + 2 H2O (g)

De methaan wordt in afwezigheid van zuurstof verhit:

CH4 (g) => C (s) + 2 H2 (g)

De vrijkomende waterstof wordt weer als eerste met de koolstofdioxide gebruikt.

Wil je er weer zuurstof uithalen met je het vrijkomende water elektrolyseren:

2 H2 (l) => 2 H2 (g) + O2 (g)

Ook de vrijkomende waterstof van deze reactie kan in de eerste stap gebruikt worden. Voor deze reacties is dus alleen maar energie nodig, de methaan moet verhit worden en het water geelektrolyseert. De benodigde waterstof wordt in een later stadium weer uit de reactie verkregen.

Het kost denk ik te veel energie om het bij onze atmosfeer te doen, en je moet erg lang en veel doen voordat het effect begint te hebben. Maar de elektriciteit en verhitting die nodig is moet ook weer met fossiele brandstoffen worden opgewekt, waardoor er weer koolstofdioxide in de lucht komt.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Volgens mij gebruiken fabrieken die Co2 uitstoten. Ook Co2 filters. Dus waarom zetten we dan niet op alle Menselijke Co2 uitstoters zo'n filter. Dan hoef je het niet meer uit de lucht te halen. Bij natuurlijke uitstoters helpt dit natuurlijk niet. Maar de natuur kan zichzelf wel weer in evenwicht brengen.

Bean :shock:

[/b]
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Volgens mij gebruiken fabrieken die Co2 uitstoten. Ook Co2 filters.
Fabrieken stoten gewoon CO2 uit. Er zitten dus geen filters op die het CO2 eruit halen.
Dus waarom zetten we dan niet op alle Menselijke Co2 uitstoters zo'n filter. (...) Maar de natuur kan zichzelf wel weer in evenwicht brengen.
Bij mijn weten maakt de mens al sinds duizenden jaren deel uit van de natuur. Bovendien is de CO2-uitstoot die door mensen veroorzaakt wordt te verwaarlozen.

<-knip- moderator>

Edit door moderator (JanMeut) Graag wat vriendelijker reageren

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Er zijn wel proeven gedaan om het CO2 op te slaan op de zeebodem. Bij een bepaalde diepte is de druk zo hoog dat het CO2 daar vloeibaar is. Nadeel is wel dat alles wat daar op die plek leeft dood gaat. Aangezien we meer weten over de maan dan over de diepzee, lijkt mij deze oplossing niet verstandig.

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Ik ben van de zelfde mening als Eek the Cat.Het gezever over CO2 uitstoot heeft meer te maken met politiek dan met de werkelijkheid.Eén goed puntje voor de Amerikanen,die laten zich er niet aan vangen.Als de wereld nu eens echt warmer wordt,dan zijn wij mensen daar zeker de oorzaak niet van,en zullen we daar ook niets kunnen aan veranderen.Toen de mens nog ergens tussen de apen zat te concurreren,werd de wereld ook wel eens extreem koud of warm.Als je denkt van baas te zijn over dit planeetje,dan ben je behoorlijk mis.Je bent hier toevallig als gast.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Is het mogelijk om CO2 in te vangen tegen broekaseffect?

Het gezever over CO2 uitstoot heeft meer te maken met politiek dan met de werkelijkheid.
Ik bedoelde eerder dat het CO2 dat de mens als biologisch wezen produceert te verwaarlozen is, en niet over het CO2 dat indirect door de mens wordt geproduceerd. Over de invloed op het klimaat die het CO2 dat door auto's en fabrieken wordt vrijgezet bestaan tegenstrijde theorieën. De één beschouwt de klimaatverandering als natuurlijke afwijking van het gemiddelde, zoals in de laatste duizenden jaren ook het geval was, de ander ziet het als serieuze bedreiging die door de mens veroorzaakt is.

Wat echter onmiskenbaar is, is dat de fossiele brandstoffen steeds schaarser worden en dat er toch serieus naar alternatieve energievormen moet worden gezocht, anders heeft de mens in de toekomst een groot probleem. Ik kan dan ook de manier waarop bijvoorbeeld Amerikanen met fossiele brandstoffen omgaan (maar ook de middelen die ze inzetten om zich deze brandstoffen toe te eigenen (lees: oorlog in Irak)) niet goeddunken.

Maar goed, ik dwaal af. Het ging over het gezever over CO2-uitstoot en niet over de olievoorraad. Ik denk echter dat de CO2-uitstoot drastisch zal afnemen als de mens op alternatieve energiebronnen is aangewezen. Dan zullen we nog zien of tegen die tijd het klimaat veranderd is of nog zal veranderen.

Reageer