[Algebra] Hessenbergvorm van een matrix

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 169

[Algebra] Hessenbergvorm van een matrix

Hoi,

ik zit met een probleem.

Ik moet namelijk een algoritme uitschrijven waarin ik een matrix A transformeer naar Hessenbergvorm, gebruik makend van gelijkvormigheidstransformaties (dus van de vorm
\(H=T^{-1}AT\)
) zodat de eigenwaarden van A en H dus hetzelfde zijn.

Ik kan echter nergens vinden hoe dit moet en vermits het niet mag met Gausseliminatie maar met gelijkvormigheidstransformaties zou ik echt niet weten hoe hieraan te beginnen :)

Kan iemand me een beetje op weg helpen in de goede richting?

Even voor de duidelijkheid: een matrix is in (boven-)Hessenbergvorm als hij volgende vorm heeft:
\(H=\left[\begin{array}{11111}x&x&...&x&xx&x&\cdots&x&x0&x&\cdots&x&x\vdots&\vdots&\ddots&\vdots&\vdots0&0&\cdots0&x&x\end{array}\right]\)
Alvast bedankt!

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: [Algebra] Hessenbergvorm van een matrix

Kleine opmerking : dezelfde eigenwaarden hebben impliceert geen gelijkvormigheid, wel omgekeerd

Wel, elke matrix is over C gelijkvormig met een bovendriehoeksmatrix en dat is ook in hessenbergvorm maar dat is waarschijnlijk "overkill" voor deze opgave (het vergt ook het oplossen van een veelterm)

Heb niet veel tijd zelf, maar probeer dit eens :

kies een niet nul vector a, en voeg
\(f(a), f(f(a)), f^3(a),\cdots\)
toe zolang ze onafhankelijk blijven

Nu voeg je altijd maar vectoren toe aan je basis en blijf je lineaire onafhankelijkheid eisen

Met die nieuwe basis zou je afbeelding deze matrixrepresentatie moeten krijgen, maar ik heb er maar kort over nagedacht. :)

Reageer