Scramjets in ruimtevaart

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 94

Scramjets in ruimtevaart

Nadat ze in het langley research center al in de jaren zestig onderzoek begonnen zijn over scramjets, hebben ze er eindelijk eentje (X-43A) kunnen ontwikkelen die ook werkt. Zou dit de goeie oude raketmotor van de troon kunnen stoten. Eventjes SciFi: We zijn het jaar 2050 het laatste scramjetmodel van de FSF (Fatjohn space foundation) staat vertrekkensklaar. Nadat het eerst op mach 3.5 is gekomen door de conventionele turbojets, wordt de scramjet ontstoken. Bij mach 23 op 70 kilometer hoogte Maakt het vliegtuig een halve barrelroll zodat de vleugels neerwaartse lift genereren. Blijvend accelerend haalt het vliegtuig een snelheid van 35 mach wanneer het nog even in de troposfeer komt waarna de centripetale kracht overweldigend wordt. Aan een snelheid van 40 mach schiet het uit de atmosfeer zonder enige voortstuwing. Volgende halte is Jupiter. Door de gigantische zwaartekracht van de reus kan het ruimtetuig veel langer in diens atmosfeer blijven en tevens een veel hogere snelheid behalen door de eventueel aangepaste tweede scramjet. Met een snelheid van 100 km/s steekt het toestel na 8 jaar Voyager voorbij om het verst verwijderde mens gemaakte object te worden. Na 60000 jaar komt het terecht op een planeet rond Betelgeuze waar er in 2032 tekenen van leven is gevonden.

Kan iemand die meer over scramjets weet mij vertellen of dit scifi zal blijven of niet?

By the way, achteraf heb ik gezien dat ik het onderwerp drie keer gepost heb. Mijn excuses hiervoor.
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Berichten: 4.546

Re: Scramjets in ruimtevaart

Lijkt me vrij lastig, een scramjet moet zuurstof in zn verbrandingskamer rammen om zijn snelheid te halen. Dit heeft vooral voordeel in hele hoge, ijle atmosfeer. Naar Jupiter zal dus al niet gaan met een scramjet. Het is wel heel handig om satelieten in een baan rond te aarde te brengen, veel handiger, goedkoper en veiliger dan een raket. Hij is ook véél te traag daarvoor, mach 40 is lang niet snel genoeg :) 60.000 Jaar is ook te lang.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 94

Re: Scramjets in ruimtevaart

Veertig mach te traag? Nou ik denk dat jij maar eens moet opzoeken hoe snel ze gewone sattelieten naar Jupiter sturen.

Over die zuurstof die hij nodig heeft: Natuurlijk kan een scramjet geen thrust leveren in de ruimte maar daar is er nix die hem ook afremt, dus eenmaal hij 40 of als jij per se wil 50 mach heeft bereikt, kan hij toch perfect richting andere planeten gestuurd worden.
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Berichten: 94

Re: Scramjets in ruimtevaart

Enne 60000 jaar is niet te lang, maar eigenlijk veel te kort, want Betelgeuze staat op 470 lichtjaar, maar dit is eigenlijk niet punt van discussie. Als men echt wil mag men voor mij gewoon Sirius lezen waar ik Betelgeuze heb getypt: al veel geloofwaardiger, niet?
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Berichten: 4.546

Re: Scramjets in ruimtevaart

Haha, laat dat onderzoek dan maar zitten, want vergeet niet dat de info ook nog terug moet, dat duurt dus...120.000 jaar :) Denk je niet dat we tegen die tijd niet iets meer kunnen dan een scramjet??

Nee, dat systeem is bij lange na niet snel genoeg. Sneller dan het licht (of even snel bij naburige planeten) is de enige optie, en daarvoor zullen we nog wel wat eeuwen moeten wachten. Je hebt wel gelijk dat niks hem afremt, maar terug gaan wordt dan moeilijk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Scramjets in ruimtevaart

Inderdaad. Snelheid opbouwen voor de terugweg is ook noodzakelijk. Ik weet niet precies hoe een scramjet werkt (Als iemand misschien een uitleg kan plaatsen voor de duidelijkheid? Ik kan het wel zoeken, maar zit nu op het werk...) maar als ik het me goed herinner heb je toch behoorlijk wat zuurstof hiervoor nodig. En wij hebben natuurlijk geen flauw idee of er op de plaats van bestemming voldoende zuurstof is. Dus wordt het een zaak van zuurstof meenemen, en dat wordt heel lastig in die hoeveelheden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 94

Re: Scramjets in ruimtevaart

Nja mijn visie was eigenlijk meer een missie a la voyager: eerst een beetje de vier gasreuzen verkennen en dan de oortwolk enzoverder. Dat van binnen zestigduizend jaar bij een andere ster was een klein grapje. Ik vroeg mij gewoon af of interplanetaire missies met scramjets de regel kunnen worden in de toekomst. Mss weet iemand of scramjets theoretisch ook kunnen werken in de atmosfeer van jupiter, saturnus, uranus, neptunus, titan ...

Dan zou een heen en terugreis wel kunnen lukken.
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Berichten: 94

Re: Scramjets in ruimtevaart

Voor zover ik er iets van weet is een scramjet : super combustion ramjet

Een motor die pas bij hogere machnummers efficient begint te worden net zoals een gewone ramjet. Het verschil tss beiden is dat de luchtstroom in een scramjet volledig supersonisch is en er dus ook verbranding optreed terwijl de stroom supersonisch is. Bij een ramjet wordt de lucht vertraagd om te verbranden waardoor de temperatuur veel hoger oploopt. Hierdoor kan een ramjet niet sneller dan iets van ca 5 mach. Bij hogere snelheden zou hij smelten.

Dit staat bij wikipedia:

Een Supersonic Combustion Ramjet of kortweg scramjet is een straalmotor die specifiek is ontworpen voor snelheden die hoger liggen dan circa Mach 5.

Het inlaatkanaal van een ramjet is ontworpen om lucht af te remmen. Maar als het vliegtuig sneller gaat dan 5 keer de snelheid van het geluid helpt dat niet meer en beweegt de lucht in de motor zich sneller dan het geluid. Normale verbranding werkt niet meer in deze omstandigheden en als er nog sneller gevlogen moet worden wordt overgestapt op een scramjet.

In een scramjet is de inlaat veel groter. Meestal beslaat de inlaat de hele onderkant van het vliegtuig), zodat er minder compressie optreedt en de luchtstroming door de motor overal supersonisch is. Conventionele brandstoffen zijn onbruikbaar bij deze snelheden, dus reactieve chemicaliën, gassen, verhitting met lasers of andere methodes zijn dan nodig en het ontwerp van de motor en het hele vliegtuig wordt veel gecompliceerder. Net als een ramjet moet ook de scramjet al met hoge snelheid bewegen voordat hij in werking treedt, maar theoretisch zijn hiermee snelheden tot 20 keer de snelheid van het geluid mogelijk.

Met behulp van een scramjet wist de NASA op 15 november 2004 een nieuw snelheidsrecord te vestigen. Een onbemande vlucht realiseerde een snelheid van 10 maal de geluidssnelheid (meer dan 10.000 kilometer per uur of Mach 10).

Dat is het ongeveer. Denk ik.
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Berichten: 16

Re: Scramjets in ruimtevaart

fatjohn schreef:Nja mijn visie was eigenlijk meer een missie a la voyager: eerst een beetje de vier gasreuzen verkennen en dan de oortwolk enzoverder. Dat van binnen zestigduizend jaar bij een andere ster was een klein grapje. Ik vroeg mij gewoon af of interplanetaire missies met scramjets de regel kunnen worden in de toekomst. Mss weet iemand of scramjets theoretisch ook kunnen werken in de atmosfeer van jupiter, saturnus, uranus, neptunus, titan ...  

Dan zou een heen en terugreis wel kunnen lukken.


een scramjet zal niet werken op deze planeten (en maan). De atmosfeer van deze genoemde planeten (en maan) bestaat voornamelijk uit waterstof en zuurstof is daar niet te vinden.

Reageer