gaskachel aardgas 7 kW welke minimum diameter van de toevoer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 35

gaskachel aardgas 7 kW welke minimum diameter van de toevoer

ik wil een aardgaskachel aansluiten en vraag me af of een koperen buis van 15mm voldoende debiet geeft om de kachel op volle vermogen te laten werken.

Of kies ik beter een grotere diameter ?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: gaskachel aardgas 7 kW welke minimum diameter van de toevoer

Hoe groot is de diameter van de buis die uit de grond komt?

Volgens mij heb je met 15mm groot genoeg.

Als de buis uit de grond 15mm is, maakt het niet uit of je er 15 of 25mm opzet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: gaskachel aardgas 7 kW welke minimum diameter van de toevoer

Ik denk dat je toch maar eens moet zien de installatievoorschriften te pakken te krijgen. In Nederland kennen we de GAVO (Gasvoorschriften). Daarin staan duidelijke rekenregels voor het bepalen van de buisdiameter. Die is niet alleen afhankelijk van het vermogen van het toestel, maar ook van de lengte van de buis en van het aantal bochten. Er is dus geen algemen regel te geven dat je met een bepaald vermogen genoeg hebt aan 15 mm. Er komt meer bij kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: gaskachel aardgas 7 kW welke minimum diameter van de toevoer

Er komt altijd meer bijkijken, maar 7KW is niet veel (5 stofzuigers) dus zie ik er geen probleem in om wat dan ook aan te sluiten. Volgens mij boeit het namelijk niet zo. De onderwerpstarter is geen loodgieter neem ik aan, dus het enigste dat hij (mag) doen is de gasbrander aan de gasleiding aansluiten, dus een buisje met lengte van 30 cm. Het debiet wordt dan beschreven door de diameter van het gas in de ketel, en die van de buis die van buiten binnenkomt.

Ik hoop dat de onderwerpstarter niet zelf de gasleiding aan het aanleggen is, als hij niet wil dat zijn huis ontploft doet hij er goed aan een loodgieter aan te nemen, kan hij die tenminste de schuld geven.

Berichten: 35

Re: gaskachel aardgas 7 kW welke minimum diameter van de toevoer

In belgie mag men dat wel nog zelf doen,

zij het dat men het aangelegde nieuw gedeelte moet laten keuren voor indienststelling.

Re: gaskachel aardgas 7 kW welke minimum diameter van de toevoer

Bij mij is de boiler die dient voor de centrale verwarming en het warm water samen aangesloten met de kookplaat.Dit met koper van 15 mm.Dit heb ik zelf gedaan en alles werkt al 12 jaar prima.Laat wat je zelf doet steeds keuren(gas of electriciteit)en je bent met alles in orde.De prijs die je betaald voor een keuring weegt niet op,tegen wat je zou betalen aan een firma.(+ BTW)Daarbij moet ik zeggen dat de afstand tussen de gasteller en het verste toestel omtrent 15 meter is.

Berichten: 35

Re: gaskachel aardgas 7 kW welke minimum diameter van de toevoer

hier kost het ongeveer 100 euro + btw .

Dat is nog duur, het enige wat er gedaan wordt is visueel controleren of je de juiste materialen gebruikt hebt en een dichtheidsproef ( de gaskraan opendraaien met het toetsel uit en 10 minuten wachten) Op 20 minuten staat die man terug buiten.

Re: gaskachel aardgas 7 kW welke minimum diameter van de toevoer

Hoe die controle gebeurd en hoe lang dat duurt is van ondergeschikt belang.Wat van belang is,is het bewijs op papier dat de installatie in orde is.Bent u de oorzaak van een ongeval met een installatie die niet gekeurd is,dan kunt u dat uitleggen voor de rechtbank.100 Euro is dan een aalmoes,vergeleken met wat er dan boven je hoofd hangt.Dan kun je je huis verkopen of wat er van overschiet.

Berichten: 35

Re: gaskachel aardgas 7 kW welke minimum diameter van de toevoer

dat is inderdaad zo , en ik ga dat uiteraard laten doen die keuring, kwestie van veilig te zitten,

maar dat vergoeilijkt niet dat er zoveel voor wordt aangerekend.

Reageer