[Elektriciteit] LED lampjes

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

[Elektriciteit] LED lampjes

Hoi wetenschappers,

Ik zocht net op google naar een antwoord op mijn elektriciteitsvraag, en toen kwam ik jullie forum tegen. Ik dacht, wat is er nou makkelijkr dan gewoon even een vraag aan de experts? Daarom heb ik me aangemeld, en hoop ik veel te gaan leren. Mijn vraag gaat over LED-lampjes.

Ik heb als voorbeeld LED-lampjes met de volgende specificaties:

Kleur: Groen

Lens kleur: Water Clear

Kijkhoek: 30 Graden

Sterkte bij 20mA: 4000 mcd

Doorlaatspanning: 3.5 - 4.5 Volt

Maximum stroom: 20mA

Golflengte: 525nm

Nu kan ik een lampje op een 9 volt batterij zetten, dan werkt het lampje perfect en brand het niet door. Mijn vraag is, kan ik 1 lampje ook op 12, of 24 volt aansluiten, zonder dat het ledje doorbrand? En, hoeveel lampjes kan ik maximaal aansluiten op een 9 volt batterij?

Misschien kan iemand mij het antwoord geven, misschien kan iemand mij de formules geven zodat ik het zelf kan uitrekenen, misschien denken mensen wat een noob je zoekt het zelf maar uit. Ik zie wel wat eruit komt, maar in ieder geval alvast bedankt voor de tijd en moeite.

Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Elektriciteit] LED lampjes

Laten we een doorlaatspanning nemen van 4 Volt. Dit betekent dat als je deze LED aansluit over een 9 Volt batterij er een weerstand bij moet waar een spanningsval van 5 Volt.

Bij een spanning van 4 volt loopt door deze LED een stroom van 20 mA. Volgens de wet van ohm is R = U/I. Deze weerstand is 250 Ohm. Dus om ervoor te zorgen dat de LED niet doorbrandt moet je hem in serie schakelen met een weerstand van 250 Ohm.

Hoe hoger de spanning, hoe hoger de spanningsval over de weerstand moet zijn, en dus hoe groter deze weerstand, want de stroom blijft gelijk.

Berichten: 98

Re: [Elektriciteit] LED lampjes

En dat het in dit geval goedgegaan is met de 9V kan komen door: geluk hebben / slechte batterij / inwendige weerstand batterij

In ieder geval; bij voorkeur een LED op een stroombron aansluiten, of een weerstand gebruiken, maar liever niet direct op een spanningsbron!

Berichten: 255

Re: [Elektriciteit] LED lampjes

En, hoeveel lampjes kan ik maximaal aansluiten op een 9 volt batterij?
In serie kan je net 2 lampjes zetten (4.5 V* 2 = 9)

Serieweerstand wordt dan (we rekenen met doorslagspanning = 4 V) 1V/20mA = 50 ohm

Wil je meer LEDjes op 1 batterij aansluiten kun je natuurlijk verschillende in parallel zetten. Opgelet: je mag LED's niet gewoon in parallel zetten , maar elk met een eigen serieweerstand. Moesten alle LED's perfect dezelfde doorslagspanning hebben zou dit geen probleem zijn, maar stel dat je bv eentje van 3.5 V en eentje van 4.5 V in parallel zet krijg je problemen.

Dus hoeveel LEDjes je maximum via de batterij kan laten branden hangt af van de maximale stroom die de batterij mag leveren, per 20mA zal je 2 lampjes kunnen laten branden (2 omdat je 2 LEDjes in serie kan zetten)

Berichten: 12.262

Re: [Elektriciteit] LED lampjes

Ik denk idd dat de inwendige weerstand van de batterij je led gered heeft, probeer je dit met een verse alkaline of nicd batterij brandt hij waarschijnlijk alsnog door.

2 in serie op 9v gaat in theorie, maar ik zou het niet doen: vooral bij alkaline (en zinkkool) batterijen zakt de spanning snel terug bij het leegraken. Daardoor haal je lang niet alle energie uit de batterij, zonde!
Victory through technology

Reageer