Springen naar inhoud

Spec. relativiteit: Som van snelheden in tijd en ruimte

• Log in om te kunnen reageren

Bitten Wolf

Bitten Wolf

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2007 - 18:11

Mijn vraag is de volgende: in het boek 'De ontrafeling van de kosmos - Over de theorie naar de zoektocht van alles' van Brian Greene wordt bij een vrij eenvoudige uitleg van de speciale relativiteitstheorie gesproken over het feit dat de som van de snelheden van een voorwerp in de ruimte en in de tijd gelijk is aan de lichtsnelheid (pagina 64 en verder). Nu vroeg ik mij af hoe dit eenvoudig aan te tonen was. Er werd het voorbeeld gegeven van een object waarvan de ruimtelijke snelheid 0 is ten opzichte van jou (de waarnemer) en dat dus een maximale snelheid in de tijd heeft. Als dit object een ruimtelijke snelheid krijgt, wordt een deel van de oorspronkelijke snelheid in de tijd 'omgezet' in snelheid in de ruimte.

Hoe is te bewijzen dat de som van beide snelheden inderdaad de snelheid van het licht oplevert?

Ik had reeds bedacht dat als je de tijd beschouwde als een extra ruimtelijke dimensie, je met de wet van behoud van impuls kan aantonen dat als de massa gelijk blijft, de totale snelheid ook gelijk moet blijven. Alleen is het zo dat wanneer een object ruimtelijke snelheid krijgt ten opzichte van de waarnemer de massa toeneemt, dus gaat deze redenering niet op.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2007 - 20:12

Het is niet "de som van de snelheden in de ruimte en de tijd". Heb toevallig in dit topic,

http://wetenschapsfo...showtopic=51553

dit idee uitgelegd. Als je dit goed wilt begrijpen, zul je wat meer van 4-vectoren moeten weten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures