geluidsabsorptie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

geluidsabsorptie

Als een fan in een bepaald apparaat draait en de lucht van punt A naar punt B verplaatst, via een kanaal en bv een aantal filters, kan er een behoorlijk geluid worden geproduceerd. Dit geluid moet op de een of andere manier flink worden teruggebracht. Zou iemand mij hierover meer kunnen vertellen? Zelf dacht ik aan geluidsabsorptie oid.

Greetz Jeroen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: geluidsabsorptie

Dat is in de praktijk een heel lastig probleem: je wil immers geen geluidsgolven uit je apparaat, maar wel goede ventilatie. Dat is eigenlijk een tegenstreidigheid. Meestal is het makkelijkste om extra grote ventilatoren in je apparaat te plaatsen en dezen dan (zeer) langzaam te laten draaien.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: geluidsabsorptie

Dat is in de praktijk een heel lastig probleem: je wil immers geen geluidsgolven uit je apparaat, maar wel goede ventilatie. Dat is eigenlijk een tegenstreidigheid. Meestal is het makkelijkste om extra grote ventilatoren in je apparaat te plaatsen en dezen dan (zeer) langzaam te laten draaien.


Maare, kan je niet dat principe gebruiken van een uitlaatdemper van een brommer of auto?

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: geluidsabsorptie

In mijn huis heb ik mechanische ventilatie. Dus aanzuig- en inblaaspunten in het hele huis. Sommige uitblaasopeningen geven soms een kleine brom. Als ik de ventilator harder zet is het soms best irritant. Er zijn dempers verkrijgbaar (moet ik ook nog monteren) die je in de leiding kan zetten. Volgens mij is dit een soort demper met glaswol. Dat absorbeert veel geluid (wordt ook in uitlaatdempers toegepast). Vraag eens bij leveranciers van ventilatiespullen (ITHO, BRINK?)
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Reageer