Springen naar inhoud

Knowing unknown unknowns

• Log in om te kunnen reageren

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2007 - 15:48

Een korte Nederlandse titel kon ik zo snel even niet bedenken...

]'As we know, there are known knowns. There are things we know we know. We also know there are known unknowns. That is to say, we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns, the ones we don't know we don't know.'

Het gaat me om de laatste zin: There are also unknown unknowns, the ones we don't know we don't know. Kun je dit namelijk wel weten? Dat er dingen zijn waarvan het je onbekend is dat het je onbekend is. Dat er dingen zijn waarvan je niet weet dat je het niet weet, kun je dat weten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2007 - 19:31

Dat er dingen zijn waarvan je niet weet dat je het niet weet, kun je dat weten?

Volgens mij niet nee, want als je je daar wel enigszins bewust van was, is het geen unknown unknown meer...
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2007 - 19:36

Mr. Donald blijkbaar wel.

Zoals windsurfer al zei: om te weten dat je niet weet dat je iets niet weet, (ahum :)) moet je weten dat je dat ene niet weet. Logische contradictie dus.

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2007 - 19:50

Aan de andere kant kun je -in taalkundig opzicht- weten dat het -letterlijk- een dubbele ontkenning is, zoals 'niet niets' leidt tot iets.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2007 - 19:58

Aan de andere kant kun je -in taalkundig opzicht- weten dat het -letterlijk- een dubbele ontkenning is, zoals 'niet niets' leidt tot iets.

...
niet weten dat je iets niet weet is niet hetzelfde als iets niet niet weten.

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2007 - 20:17

...
niet weten dat je iets niet weet is niet hetzelfde als iets niet niet weten.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. 'Unknown Unknowns' is letterlijk gezien -dus vertaald naar het Nederlands- een dubbele ontkenning (2x unknown)
Het gevolg van een dubbele ontkenning is normaliter dat het tegenovergestelde beweerd wordt van wat in feite bedoeld is, in deze zin kun je het dus weten :wink:
Maar dat was mijn kronkel.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2007 - 20:58

ik ben er niet van overtuigd dat het een dubbele ontkenning is. Hoe je het ook vertaalt, unknown unknowns vertalen naar knowns is verkeerd.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 07 januari 2007 - 22:34

"As we know, there are known knowns. There are things we know we know. We also know there are known unknowns. That is to say, we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns, the ones we don't know we don't know."

"Zoals we weten zijn er bekende bekenden. Er zijn dingen waarvan we weten dat we ze weten. We weten ook dat er bekende onbekenden zijn. Dat wil zeggen, we weten dat er enkele dingen zijn die we niet weten. Maar er zijn ook onbekende onbekenden, datgene waarvan we niet eens vermoeden dat we ze niet weten."

Alleen "the ones" (hier: datgene) was moeilijk te vertalen, de rest viel wel mee.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs

1,2

1,2

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2007 - 22:45

Wellicht kunnen we weten dat dat er dingen zijn waarvan we niet eens weten dan we het niet weten.

Als iemand met een schoendoos voor mij staat, weet ik dat ik nog niet eens vermoed wat ik nog niet weet over de inhoud. Er zou van alles in kunnen zitten en ik weet ten eerste niet eens wat en daarbij wat ik kan weten over deze dingen.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2007 - 22:52

Wellicht kunnen we weten dat dat er dingen zijn waarvan we niet eens weten dan we het niet weten.

Als iemand met een schoendoos voor mij staat, weet ik dat ik nog niet eens vermoed wat ik nog niet weet over de inhoud. Er zou van alles in kunnen zitten en ik weet ten eerste niet eens wat en daarbij wat ik kan weten over deze dingen.

dus dan weet je dat je niets weet over de inhoud...

Danthaman

Danthaman

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2007 - 22:59

In het geval van die schoenendoos WEET je dat je niet weet wat er in zit (known unknown) maar stel dat die schoenendoos nog een dubbele bodem heeft weet je dus niet dat je niet weet dat daar ook nog iets kan zitten (unknown unknown)...

Maar het blijft een kromme redenering...
"Alles is simpel"

Kromme Geit

Kromme Geit

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 januari 2007 - 23:06

Knowing unknown unknowns

of is dit de start om 'gene zijde' van het 'Zijnde' te onderzoeken?
<!--QuoteBegin-Tolstoj+--><div class='quotetop'>QUOTE(Tolstoj)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ik weet dat de meeste mensen, inclusief degenen die zich thuisvoelen bij de meest ingewikkelde vraagstukken, zelden ook maar de eenvoudigste en meest voor de hand liggende waarheid kunnen accepteren <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures