[Informatica] Problemen met partities

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

[Informatica] Problemen met partities

Wat kan er aan de hand zijn als je de grootte van een NTFS partitie wil verkleinen, en je vervolgens een melding krijgt, dat de die partitie vergendeld is, en dus niet in grootte gewijzigd kan worden? Er is in elk geval meer dan genoeg vrije schijfruimte, dus daar kan het niet aan liggen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Informatica] Problemen met partities

Welk software gebruik, of doe je het via windows XP.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: [Informatica] Problemen met partities

Welk software gebruik, of doe je het via windows XP.
Powerquest Partition Magic 8.0. Via Windows XP kun je toch geen partities verkleinen/vergroten?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 249

Re: [Informatica] Problemen met partities

Powerquest Partition Magic 8.0. Via Windows XP kun je toch geen partities verkleinen/vergroten?
Dat kan, ik heb het zelf ook een paar keer met win-xp gedaan.

Toen had ik wel of geen service pack 1, maar niet hoger.

Ik heb met service pack 2 wel eens meegemaakt dat ik iets niet kon deïnstalleren :) Misschien dat het daaraan ligt. Kijken of je een updatje kan vinden voor partMagic of win-xp.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: [Informatica] Problemen met partities

Powerquest Partition Magic 8.0. Via Windows XP kun je toch geen partities verkleinen/vergroten?
Dat kan, ik heb het zelf ook een paar keer met win-xp gedaan. Toen had ik wel of geen service pack 1, maar niet hoger.
Hoe heb je dat dan precies gedaan? Ik heb Windows XP Professional SP2 en ik heb bij Configuratiescherm - Systeembeheer - Computerbeheer - Schijfbeheer gekeken, maar daar kun je alleen de eigenschappen van de partities bekijken, maar niet wijzigen. En het lijkt me niet logisch dat met SP2 dergelijke functionaliteit uit Windows zou zijn gehaald.
Ik heb met service pack 2 wel eens meegemaakt dat ik iets niet kon deïnstalleren :) Misschien dat het daaraan ligt.
Ik ook, maar vrijwel altijd lag dat bij mij aan het ontbreken van een installatielog van het te verwijderen programma, en zeker niet aan problemen met de partitie.
Kijken of je een updatje kan vinden voor partMagic of win-xp.
Dat zal het probleem niet verhelpen, want op een andere computer kan ik namelijk wel de grootte van partities wijzigen. Het moet iets anders zijn.

Ik zit me net te bedenken dat m'n eigen (Dell) computer een kleine utility partitie heeft, waar een diagnostisch programma op staat, waarmee je de hardware kan testen op problemen. Misschien zit iets dergelijks ook op die andere computer en zit daar ook een programmaatje bij dat op de een of andere manier de partities heeft vergendeld? Kan het nog iets anders zijn?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 249

Re: [Informatica] Problemen met partities

Hoe heb je dat dan precies gedaan?
Dat is al 3 tot 4 jaar geleden precies weet ik het niet meer. Ik was toen op de pc van m'n broer, vervolgens had ik één station verdeeld in twee partities. Aangezien ik niet te vreden was met de grote van de tweede partitie en aangezien ik veiligheid niet nodig vind :) heb ik eerst de tweede partitie verwijderd en vervolgens de 1e waar win-xp opstond groter gemaakt. 'k meen door in powerquest op de betreffende partitie te klikken. NB. win$ows heb ik toen niet opnieuw hoeven te installeren.
Ik heb Windows XP Professional SP2 en ik heb bij Configuratiescherm - Systeembeheer - Computerbeheer - Schijfbeheer gekeken, maar daar kun je alleen de eigenschappen van de partities bekijken, maar niet wijzigen. En het lijkt me niet logisch dat met SP2 dergelijke functionaliteit uit Windows zou zijn gehaald.Dat zal het probleem niet verhelpen, want op een andere computer kan ik namelijk wel de grootte van partities wijzigen. Het moet iets anders zijn.
Nu volgt slappe praat, maar op de ene pc kan ik win-xp zo installeren terwijl ik op de andere pc's eerst alle frivole hardware i.e. tv-kaart modem webcam moet verwijderen.
Ik zit me net te bedenken dat m'n eigen (Dell) computer een kleine utility partitie heeft, waar een diagnostisch programma op staat, waarmee je de hardware kan testen op problemen. Misschien zit iets dergelijks ook op die andere computer en zit daar ook een programmaatje bij dat op de een of andere manier de partities heeft vergendeld? Kan het nog iets anders zijn?
Kijken wat voor merk schijf je heb, vervolgens naar de website van de fabrikant gaan en zoeken voor een h.d. utility. Daarin zoeken of je de vergrendeling kunt manipuleren.

'k neem aan dat je de help van power quest al geraadpleegd hebt?

Googelen op het merk van je hd en powerquest.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Informatica] Problemen met partities

Een vergrendeling van die partitie is volgens mij alleen als er systeembestanden op staan, waarschijnlijk dus je C-partitie. Maar dan nog zou vrije schijfruimte opnieuw ingedeeld mogen worden in een andere of nieuwe partitie.

Maar ik heb het al vaker gehoord van mensen, Partition Magic is niet het meest betrouwbare programma. Ik kan je Acronis aanraden. Hier kun je een demo downloaden, de complete versie kost een paar (4 of 5) tientjes. Met Acronis kun je bijvoorbeeld ook partities herstellen (zelfs als Windows niet meer opstart), samenvoegen, splitten, harde schijven die je weg doet helemaal schoon maken (zoveel keer overschrijven met nutteloze nullen en enen). Ik moet eerlijk bekennen dat ik het zelf nog nooit gebruikt heb (nog nooit nodig gehad) maar van enkele vrienden en familieleden heb ik niets dan lof hierover gehoord. Een computer met 160 GB harde schijf die hopeloos gecrasht was (teveel warmtte-ontwikkeling waardoor de harde schijf niet meer gelezen kon worden) werd nog voor zo'n 95% hersteld. En partities herindelen was in een spreekwoordelijke poep en een scheet gebeurd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: [Informatica] Problemen met partities

Bij windows heb je altijd andere programmatuur nodig om je systeem te beheren.....

Het intypen van dit € teken is al een ramp bij frontpage express 98.

Vergeten op te nemen ofzo?

Bij problemen met je hardware presteert windows het om op verschillende drive letters exact dezelfde drive in te schakelen.

Gebruik toch eens controle getallen om interne problemen te omzeilen.

Probeer maar eens Check en/of repair zaken terug te vinden in een windows programma.

Neem contact op met de leverancier....simpel en afgedaan.

Voor mij heeft heel Windows afgedaan...

Ook de nieuwe Vista: rotzooi.

Mod Ger: overdaad aan uitroeptekens, vraagtekens en hoofdletters verwijderd. Zie regels.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Informatica] Problemen met partities

Bij windows heb je altijd andere programmatuur nodig om je systeem te beheren.....
Niet per se, al is het wel makkelijker. Maar is Linux of Mac heilig? Nope...
Het intypen van dit  € teken is al een ramp bij frontpage express 98.

Vergeten op te nemen ofzo?
De euro kwam pas in 2001. MS is een onderneming uit de US, dus ik vind het niet vreemd dat het dan 3 jaar van tevoren nog niet aangepast is.
Bij problemen met je hardware presteert windows het om op verschillende drive letters exact dezelfde drive in te schakelen.
Nooit meegemaakt.
Voor mij heeft heel Windows afgedaan...

Ook de nieuwe Vista: rotzooi.
Dan moet je ook niet zeuren. Als je niet wil hoef je geen Windows te gebruiken, er zijn zat alternatieven. En dan heeft het dus ook geen zin om te schreeuwen dat je het niet goed vind werken. Je werkt er immers niet mee. Daarnaast is dit geen topic over hoe slecht Windows wel niet is, maar een topic over iemand die een probleem heeft. Daar gaan we het dus over hebben.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer