Carbon in potloden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 86

Carbon in potloden

Hoe maken ze potloden (de Koolstofstaafjes?) want ik snap niet hoe ze deze maken (C smelt pas bij +/- 3500 °C) word dan koolstof ofzo samengeperst tot een staafje ofzo?
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Carbon in potloden

Ik geloof niet dat ze koolstof gebruiken, maar eerder koolstof dioxide. Ofwel houtskool.

Een potlood is dus geheel van bomen gemaakt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Carbon in potloden

Koolstof dioxide is een gas (CO2)

Het is samengeperst koolstof met lood. Ik weet niet of er nog meer in zit en hou zuiver de koolstof is.

Berichten: 86

Re: Carbon in potloden

en de koolstofstaafjes in batterijen (vooruit je goede elektroden kunt maken), is dat ook koolstof + Lood?
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Carbon in potloden

Bro schreef:Koolstof dioxide is een gas (CO2)

Het is samengeperst koolstof met lood. Ik weet niet of er nog meer in zit en hou zuiver de koolstof is.
Dan klinkt het inderedaad wel vrij dom ja, maar volgens mij is het wel gewoon vrij pure houtskool. Ik meen dat er niet (veel) lood inzit, namelijk vrij giftig.

Zijn er niet andere Koolstof oxide hydraat verbindingen die hierin voor aanmerking komen. Scheikunde was nooit mn beste vak.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Carbon in potloden

Vroeger werden potloden (de grijze, kleurenpotloden bestaan nog niet zo heel lang) inderdaad van lood gemaakt. Lood is een zacht metaal en geeft af aan papier als je er langs strijkt.

Tegenwoordig wordt de kern van een potlood gemaakt door een mengsel van klei en koolstof (het Nederlandse woord voor Carbon) te bakken. Je hoeft de koolstof dus niet te smelten, fijnmalen is genoeg.

Berichten: 8

Re: Carbon in potloden

Een potlood wordt inderdaad gemaakt van koolstof en klei. Die klei wordt er enkel bijgedaan in verschillende hoeveelheden om de hardheid van een potlood te bepalen. De reden hiertoe is dat de koolstof gebruikt in de potlood (grafiet) bestaat uit op elkaar gestapelde netstructuren van hexagonale vlakken. Die kunnen losweg over elkaar schuiven vermits ze platte vlakken vormen. Indien er met andere woorden geen klei wordt bijgevoegd bekom je een veel te zachte vorm en je zou er niet eens op een deftige manier mee kunnen schrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Carbon in potloden

;) k vind het wel leuk dat mensen denken aan bijvoorbeeld "Koolstof oxide hydraat verbindingen" terwijl het inderdaad gewoon gemalen grafiet (koolstof) met klei is.

:shock:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer