Springen naar inhoud

[Fysica] Beweging in versnelde assenstelsels

• Log in om te kunnen reageren

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2007 - 11:35

Stel dat er een klein blokje ligt in een wagon van een trein. Het blokje ligt aan de voorkant van de wagon op lengte l van de achterkant.
De kinetische wrijvingscoefficient tussen blokje en vloer is LaTeX .
De wagon vertrekt vanuit stilstand en versnelt met een versnelling a. Ons blokje glijdt nu tot aan het einde van de wagon (over een lengte l dus).
Wat is de snelhied van het blokje op dat moment relatief tov de wagon, relatief tov de aarde?

Ik had een ideetje, maar als ik dan spiek bij de oplossingen zie ik al dat ik compleet de mist in ga. Wie heeft nog een idee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2007 - 11:46

"Een voorwerp dat in rust is heeft de neiging in rust te blijven, zelfs als diens directe omgeving beweegt"

De defenitie van snelheid geeft aan "het tempo van de verandering van de plaats"

Je zou dus moeten weten hoe lang het hele spel duurt...

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2007 - 13:03

Jij bedoelt "Een voorwerp in rust in een inertiaalstelsel... "
Dat is hier echter niet het geval.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2007 - 14:02

als de trein met a m/s^2 versneld zal het blok met -a m/s^2 versnellen. (het is de zelfde soort kracht als de centrifugale kracht die je ondervindt als de bus een rondje maakt) Fictieve kracht, pseudokracht noem maar op:)
je kan nu de snelheid makkelijk brekenen met v^2=v0^2 +2al.
tov aarde is het snelheid dus 0 m/s

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2007 - 14:13

als de trein met a m/s^2 versneld zal het blok met -a m/s^2 versnellen. (het is de zelfde soort kracht als de centrifugale kracht die je ondervindt als de bus een rondje maakt) Fictieve kracht, pseudokracht noem maar op:)

Nee, dat is zeker niet waar, want er is wrijving tussen het blokje en de grond, dus gaat die niet versnellen met -a, maar met een kleinere waarde, intu´tief kan je aanvoelen -(a - μ g).

Van waar haal je die formule v▓ = (v0)▓ + 2al?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 januari 2007 - 14:26

Kan het kloppen dat de eindsnelheid van het blokje t.o.v. de aarde gelijk is aan:
LaTeX
Indien het niet klopt, geef dan de antwoorden a.u.b.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2007 - 14:35

Nee, dat is zeker niet waar, want er is wrijving tussen het blokje en de grond, dus gaat die niet versnellen met -a, maar met een kleinere waarde, intu´tief kan je aanvoelen -(a - μ g).

Van waar haal je die formule v▓ = (v0)▓ + 2al?

oh, klopt. Ik was wrijving helemaal vergeten.

je kent toch die standaard vergelijkingen:
LaTeX
LaTeX
of via integreren
LaTeX
scheiden van variabelen enz...

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2007 - 14:37

Ik kom er uit met die formule van Morzon, daarom dat ik vroeg waar hij die vandaan haalde, ik zie nog steeds niet hoe hij er aan komt eigenlijk.

De snelheid tov de wagon is
LaTeX
De snelheid tov de aarde is
LaTeX

Edit, laat maar, ik snap het al. Nu vraag ik me alleen af hoe men komt aan die snelheid tov de aarde :)

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2007 - 14:43

LaTeX
LaTeX

edit: tegenover aarde snap ik ook niet helemaal. Want als er geen wrijving was zou het 0 zijn, toch? dus ik zou denken LaTeX

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 januari 2007 - 20:55

De formule voor v' is goed.
De + in mijn formule moet een - zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures