Dark matter

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 3.165

Dark matter

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6235751.stm

Ze hebben nu voor een deel van het heelal ongeveer in kaart gebracht hoe de dark matter is gegroepeerd.

Nu vraag ik mij af wat dark matter precies is en hoe ze kunnen achterhalen waar het zit en hoeveel er is als je het niet kunt zien.

Ik heb eens in een documentaire gehoord dat de hoeveelheid dark matter zou bepalen ofdat het heelal blijft uitbreiden ofdat het op een gegeven moment gaat krimpen tot een infinitesimaal puntje (heeft dat met de zwaartekracht van de dark matter te maken?). Hoe zit dat precies?

Ik heb uiteraard al bij wikipedia gekeken maar ik hoop dat iemand die astronomie of natuurkunde studeert of heeft gestudeerd wat concreet zou kunnen uitleggen hoe het nu precies zit. Ik ben vooral benieuwd naar hoe ze kunnen achterhalen waar duistere materie zit en hoe veel er is. Ik begrijp dat ze dat afleiden van de lichtafbuiging (licht wordt aangetrokken door materie) maar als dat licht afbuigd naar de aarde (of de Hubble-telescoop) toe hoe weet je dan in hoeverre het afgebogen is. Je kan toch alleen maar de afgebogen lichtstralen zien en niet hoe het er uit ziet voordat de lichtstralen zijn afgebogen? Hoe achterhalen ze dan de mate van afbuiging van de lichtstralen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Dark matter

albert davinci schreef:http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6235751.stm

Ze hebben nu voor een deel van het heelal ongeveer in kaart gebracht hoe de dark matter is gegroepeerd.

Nu vraag ik mij af

1. wat dark matter precies is en

2. hoe ze kunnen achterhalen waar het zit en

3. hoeveel er is als je het niet kunt zien.

4. ... als dat licht afbuigt naar de aarde (of de Hubble-telescoop) toe hoe weet je dan in hoeverre het afgebogen is. Je kan toch alleen maar de afgebogen lichtstralen zien en niet hoe het er uit ziet voordat de lichtstralen zijn afgebogen? Hoe achterhalen ze dan de mate van afbuiging van de lichtstralen?
1. De enige bekend veronderstelde eigenschap van donkere materie is, dat het gravitatie veroorzaakt.

---Als het geen elektromagnetische straling uitzendt, zou je tot de conclusie kunnen komen,

---dat de temperatuur bij het absolute nulpunt zit.

---Het materiaal kan nog steeds van alles zijn.

2. a. Door de rotatie en de uitgestraalde straling van een spiraalnevel te bestuderen,

---- kan men ongeveer inschatten waar de donkere materie in de nevel moet zitten.

---b. Als een lichtgevende ster achter een donkere massa zit, zie je het licht van de ster als

------een krans om een donkere plek die als gravitatielens werkt.

3. Zie 1.

4. Je hebt gelijk: je ziet het virtuele beeld en niet het voorwerp, om het in optica-termen te zeggen.

Reageer