wat is het nut van schaamte?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 17

wat is het nut van schaamte?

wat is het nut/doel van schaamte

Je kan deze vraag volgens mij aan filosofen en biologen stellen.

volgens mij heeft schaamte al 2 redenen

om te beginnen is schaamte een besef van minderwaardigheid of falen

1 het zorgt voor iets negatief bij falen, waardoor je meer je best doet de volgende keer, en zorgt ervoor dat je meer je best doet op sociaal vlak, uit de angst om minder te zijn als anderen.

2 het zorgde er misschien voor dat er bij een groep mensen in de prehistorie bijvoorbeeld, er een leider kon worden aangeduid met behulp van schaamte voor mindere capaciteiten. Hij die zich het minst schaamde voor zijn eigen capaciteiten tov anderen, was de leider. Dit was misschien een evolutionait voordeel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: wat is het nut van schaamte?

wegens het feit dat schaamte in eerste plaats gedrag is, en gedrag onderwerp van studie is binnen de sociale wetenschappen, past het beter hier
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: wat is het nut van schaamte?

Ik weet niet of er een biologische component is voor schaamte. Als ze er niet is, is de vraag over evolutionair voordeel irrelevant. Als ze er wel is klopt je theorie (puntje 2) niet, want als degene met het minste schaamtegevoel het succesrijkst is, zou je verwachten dat schaamte door evolutie zou verdwijnen.

Ik zou denken dat schaamte meer een mix is van gevoelens, die verschilt naargelang de context... Er zijn dus verschillende soorten schaamte, en de gevolgen ervan zijn niet altijd positief. 't Is maar een idee natuurlijk...

Berichten: 15

Re: wat is het nut van schaamte?

Ik denk dat schaamte evolutionair voortkomt uit een angst uitgestoten of uitgesloten te worden van een groep, hetgeen in een ver verleden min of meer gelijk stond met een doodvonnis.

In elk geval heeft het met groepsgevoel te maken.

Als je altijd in je eentje bent, hoef je je immers nergens voor te schamen.

Afwijkingen van welke aard of grootte dan ook, vallen altijd wel ergens verkeerd in een groep.

VB In het weekend kan iemand in een nudistenkamp veel lol hebben door de ganse dag in het adamskostuum te paraderen, terwijl diezelfde persoon op maandagochtend bij het aanvangen van de werkzaamheden in een adamskostuum weleens bijzonder rode koontjes zou kunnen krijgen.

Tegenwoordig zal uitsluiting niet direct leiden tot de dood, maar pesterijen en andere geestelijke en soms ook fysieke pijnigingen kunnen wel je deel worden afhankelijk van de situatie.
Er zijn geen problemen, er zijn mensen.

Berichten: 954

Re: wat is het nut van schaamte?

Alsof mensen tegenwoordig geen sociale wezens meer zijn en minder sterk afhankelijk zouden zijn van hun sociale omgeving....

Berichten: 15

Re: wat is het nut van schaamte?

De sociale omgeving biedt juist die bescherming voor het individu met (godzijdank) alle vangnetjes.

Mensen zijn minder afhankelijk van elkaar, althans dat menen ze en zijn zich minder bewust van hun omgeving. Ik heb al in buurten gewoond waar men volledig langs elkaar heen leefde. Het feit dat ik nu ook weer zit te typen en vierkante oogjes te krijgen terwijl ik ook bij de buurman op de koffie had kunnen gaan (wat mij op dit tijdstip waarschijnlijk niet in dank zal worden afgenomen) geeft al een beetje aan waar veel mensen tegenwoordig vertoeven en het zwaartepunt leggen. Dat is ook de reden waarom ik het onpersoonlijke van de stad heb verwisseld met de ongebreidelde bemoeizucht van een klein katholiek dorp.

Hier maak ik nog weleens een praatje op straat.

Om dan weer terug te komen op schaamte, ik zou me hier meer schamen voor een misstap, omdat ik (zij het beperkt) inmiddels wat dorpsgenoten ken, dan in de stad waar ik na 2 jaar gemeend te hebben naast een leegstaand huis te wonen ineens erachter kwam dat ik een buurman had door een verkeerd bezorgd pakket.

Dus schaamte heeft wel degelijk te maken met je leefomgeving en sociale interactie.
Er zijn geen problemen, er zijn mensen.

Re: wat is het nut van schaamte?

Zit mijn dasje goed,zit mijn jasje goed ?Vader gaat op stap...

Hij gaat niet naar die lichte dame om de hoek.Hij gaat naar de grootstad,waar niemand hem kent en hij zich nergens voor hoeft te schamen.Mensen die er op uit zijn hem te vernederen,de roddeltantes,zij hebben allemaal geen vat op hem.Hij is tenslotte een eerbare man correct in zijn werk en een goeie vader in zijn gezin.Schaamte,gezichtsverlies maakt mensen kapot.

Berichten: 35

Re: wat is het nut van schaamte?

Het uiteindelijke gevolg van schaamte is volgens mij een sociale cue. Wanneer je in een bepaalde context een overtreding begaat of het gevoel hebt dat je niet geaccepteerd zult worden terwijl dat wel zo is, communiceer je (bijvoorbeeld met blozen) door schaamte dat je jezelf onderwerpt aan de ander of de normen en waarden en dat je je verantwoordelijk voelt voor eventuele nadelige gevolgen van je gedrag. Gevolg daarvan is dat de negatieve reacties van anderen minder heftig zijn en het dus een handig sociaal bindmiddel is.

Volgens mij roeit de evolutie niet alle zwakheden uit, vele worden er getolereerd. Ik twijfel nog of de evolutie echt naar iets toewerkt trouwens, veel evolutie-verkondigers geloven dat mutaties gewoon toevallig eigenschappen kunnen voortbrengen die in een bepaalde contect nou net wat handiger uitpakken dan in andere, zonder dat iets daar bewust naar streeft.
Gelukkig nieuwjaar!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: wat is het nut van schaamte?

Schaamte en gezichtsverlies zijn niet twee dezelfde dingen, het één is gevolg van het ander.

Die sociale cue, dat kan kloppen in sommige gevallen. Maar ik denk dat schaamte in de meeste gevallen voortkomt uit een discrepantie tussen zelfconcept (hoe zie je jezelf?) en zelfgidsen (hoe zou je willen zijn? hoe denk je dat je zou moeten zijn?), die mee bepaald worden door anderen. Die zelfgidsen zijn vaak onrealistisch. In dit geval heeft schaamte weinig nut. Het zoeken naar zelfwaardering valt wel evolutionair te verklaren.

Berichten: 2

Re: wat is het nut van schaamte?

Toevallig heb ik vandaag een artikel gelezen over blozen. Daarin werd besproken dat blozen een onbewuste reactie is. Door middel van te blozen vraag je om verzoening, zodat je laat zien dat je weet dat je fout zat.

Er zijn zelf mensen die ernstig onder de zogenaamde 'bloosfobie' lijden. In de Verenigde Staten zijn er plastisch chirurgen die je van de mogelijkheid blozen af kunnen helpen. Belachelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: wat is het nut van schaamte?

Dat ijkt mij een soort van anticipatorische angst: je weet dat je snel bloost, en omdat je aanvoelt dat daar slecht op gereageerd wordt, ga je blozen... Er is weer eens een probleem gecreëerd waar er geen was, resultaat: het lichaam aanpassen als oplossing aan het probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: wat is het nut van schaamte?

GuidoK schreef:Toevallig heb ik vandaag een artikel gelezen over blozen. Daarin werd besproken dat blozen een onbewuste reactie is. Door middel van te blozen vraag je om verzoening, zodat je laat zien dat je weet dat je fout zat.

Er zijn zelf mensen die ernstig onder de zogenaamde 'bloosfobie' lijden. In de Verenigde Staten zijn er plastisch chirurgen die je van de mogelijkheid blozen af kunnen helpen. Belachelijk.
Klopt, een bloosfobie komt regelmatig voor en is vrij goed te behandelen. In Nederland zijn chirurgen die dat kunnen er zeker ook maar is men niet zo gek om dergelijke operaties uit te voeren. Amerika ligt hierin weer eens voor.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 2

Re: wat is het nut van schaamte?

Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen die denken dat ze erger blozen (dus roder zijn) even rood worden als mensen geen last hebben van bloosfobie.

Berichten: 2.504

Re: wat is het nut van schaamte?

Schaamte heeft volgens mij alles te maken met het idee van wat andere mensen van je gaan denken. Het beperkt zich enkel tot de dingen waar je om geeft. Als het je ECHT geen moer kan schelen dat je bijvoorbeeld naakt slaapt, dan schaam je je daar ook niet voor. Als iemand de zoiets echt niet kunnen vind dat vervolgens van je te weten komt, kun je je eraan verwachten dat die zal proberen je te overtuigen van het tegendeel, dat je eht wel moet doen omdat je anders slechts bent.

Maar dat slechts zijn is subjectief. Het is wat die ene persoon en nog een hoop andere personen ervan denken. Maar de basis van individu zijn ligt hem erin dat je dingen doet omdat JIJ het goed vind. Wat anderen(die er totaal niet direct bij betrokken zijn) ervan vinden, is hun zaak. Jij bent wie je bent en daarvoor moet je je niet schamen. Indien er toch schaamte voorkomt, komt dat volgens mij omdat je geeft om wat de anderen van je denken.

Met andere woorden, je voelt de nood aanvaard te woorden en bezit een vorm van angst jegens niet aanvaard worden
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: wat is het nut van schaamte?

Iederéén geeft tot op zekere hoogte om wat anderen van hem/haar denken (al zal niet iedereen dat graag toegeven).

Reageer