[mechanica] moment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 76

[mechanica] moment

Hoi, ik weet het, het zoveelste topic over moment, maar er is mij toch nog iets onduidelijk gebleven.

Afbeelding

Stel dus voor dat je het moment bepaalt van deze plaat, en dit doe je logischerwijze in het punt linksbovenaan.

In de momentenvergelijking zullen dus de volgende krachten in voorkomen:

R2y en G .... R2x niet omdat het op e werklijn ligt, maar ik vroeg mij nu eigenlijk af of R1 in de momentenvergelijking voorkomt? Deze loopt parallel met de werklijn...

(ik denk het wel maar toch nog eens effe checke)

Dank je

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [mechanica] moment

Elke kracht heeft zijn eigen werklijn (en die staat altijd loodrecht op die kracht die je onderzoekt). Bij R2X kan je zo geen werklijn bepalen die loodrecht staat op de kracht ,en door het gekozen punt waar je het moment berekent, gaat.

Bij R1 kan je wel een loodrechte werklijn bepalen die door het gekozen punt loopt. Idem voor R2Y.

Ik hoop dat je het begrijpt? Elke kracht heeft dus zijn eigen werklijn. En 2 werklijnen kan je niet met mekaar vergelijken.

Berichten: 4.502

Re: [mechanica] moment

Aangezien G met reactiekrachten R1 en R2 de enigste gegevens zijn,is de eenvoudigste werkwijze om het evenwicht (moment) te berekenen vanuit R2,want dan heb je direct R1 als dit tenminste de enige kracht is en die heb je bij een zg.rol-oplegging;R2 is wrs.een scharnier en heeft een schuinwerkende trekkracht.

R2y=G en R2x=R1 .

Jouw weg is lastiger!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [mechanica] moment

Er werken ook nog krachten links op die driehoek. Anyhow, volgens mij was het de bedoeling eerder om momenten onder de knie te krijgen dan werkelijk deze oefening op te lossen.

Reageer