[Natuur en Techniek] dag op een basisschool

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[Natuur en Techniek] dag op een basisschool

Hallo,

Ik ben bezig om met een clubje ouders een NATUUR EN TECHNIEK dag te organiseren op een basisschool. We willen geld gaan inzamelen met allerlei activiteiten die dag om voor de school een 'ontdekkasteel' te kunnen gaan aanschaffen. Dit is een kast voor op school waarin materialen te vinden zijn om techniek in het onderwijs te integreren.

We hebben al wat ideeen zoals:

- proberen een kinderboerderijtje op het schoolplein te krijgen

- spelletjes doen die met techniek te maken hebben zoals water spuiten met spuitje (hoe meer kracht hoe verder). Wat drijft en wat niet? waterorgel maken? onder de microscoop iets bekijken? zeep maken?

We willen ook iets spectaculairs hebben voor op het schoolplein. Iets bouwen of zo. Ik zit er aan te denken om de scholieren in de week voor de eigenlijke dag iets te laten bouwen per klas en dit in een wedstrijd te laten uitkomen. bijvoorbeeld: maak het mooiste bouwwerk met 200 sateprikkers en 100 marshmellows ofzo.

Wie heeft er leuke ideeen? Kan zowel voor de onderbouw als de bovenbouw zijn.

Misschien weet iemand leuke websites?

Alle ideeen kan je spuien...... we zijn nog in het begin stadium van organiseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuur en Techniek] dag op een basisschool

Waar ik aan dacht was bv nog dit:

Een zo stevig mogelijk 'gebouw' maken van spaghettistokjes (in de zin van die sateprikkers).

Een doos eieren kopen (zo'n pak van 25 of 30 eieren die naast mekaar staan) en daar een kind rustig op laten staan (normaal mogen die niet breken, wel zorgen dat er iets stevig op de eieren staat, zoals een houten plank ofzo) Ik ben wel niet zeker of het met 1 pak zou gaan, maar met 2 moet het wel lukken denk ik. En als alles goed loopt kan je de eieren daarna nog gebruiken :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [Natuur en Techniek] dag op een basisschool

Moet je daarvoor niet heel wat meer eieren hebben? Een stuk of honderd zeg maar? Zodat je een beetje hetzelfde effect krijgt als wanneer je op een spijkerbed gaat liggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuur en Techniek] dag op een basisschool

Moet je daarvoor niet heel wat meer eieren hebben? Een stuk of honderd zeg maar? Zodat je een beetje hetzelfde effect krijgt als wanneer je op een spijkerbed gaat liggen?
Voor een volwassene wel ja, een kind uit het lager (pak gemiddeld 10 jaar, hoeveel wegen die? ~40kg?) Dan kom je volgens mij met 2x30 eieren wel toe (zijn toch ook al 60 eieren hoor)

Ik weet dat kinderen nogal versteld staan van het feit dat zoiets broos als een ei toch zo'n gewicht kan tillen.

Nu je over een spijkerbed begint: Ook iets simpel:

Je neemt een ballon en een houten plankje vol met spijkers en je laat die kindjes proberen om die ballon stuk te krijgen door hem op dat plankje te duwen. (wel zorgen dat er genoeg spijkers in het plankje zitten natuurlijk)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Natuur en Techniek] dag op een basisschool

Leuk initiatief!

Zie hier: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=27051 Vooral het imploderende limonadeblik is leuk voor ze, denk ik :)

Je bent overigens niet de eerste met een dergelijke vraag, dus met de zoek-functie van het forum zou je een en ander moeten kunnen vinden denk ik.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuur en Techniek] dag op een basisschool

Uit ons handige links-topic:

http://www.proefjes.nl/

inhoud en sleutelwoorden: eenvoudige huis-tuin-en keukenproefjes natuurkunde fysica scheikunde chemie niveau basisschool +

taal: nl

niveau voorkennis: geen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer