Springen naar inhoud

Baseverschillen

• Log in om te kunnen reageren

M.B.

M.B.

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2007 - 11:42

Wat zijn zoal de algemene kenmerken om van verschillende moleculen te zeggen of ze al dan niet sterkere of zwakkere basen zijn dan een andere.
Ik weet dat je in de tabel allerlei pka's enzo hebt staan, maar dat mag je niet gebruiken.
Hoe kan ik dus uit algemene overwegingen zeggen of iets een sterke of zwakke base is.
Aromaticiteit, sterische hinderingen...?
Dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2007 - 15:14

http://nl.wikipedia....iki/Sterke_base
"Meep meep meep." Beaker

M.B.

M.B.

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2007 - 15:21

En wat hiermee ? (klik door naar chemie, fig. 4.5)
http://www.winak.be/...07-2bachfys.pdf

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2007 - 22:01

Sterische hindering speelt nauwelijks een rol bij basiciteit. Een proton (H+) is maar een klein deeltje en kan in feite overal wel tussendoor.

Aromaticiteit (of resonantie in het algemeen) is wel belangrijk. Als er door het afstaan van een H+ een stabiele(re) structuur kan ontstaan, bijvoorbeeld door resonantie (in sommige extreme gevallen ontstaat een aromaat), dan zal de stof zuur zijn. Andersom, als opname van een H+ voor een stabiele structuur kan zorgen zal de stof een base zijn.

Een voorbeeld van het eerste (zuur) is diethylmalonaat (EtOOC-CH2-COOEt). De -CH2- groep kan een H+ afstaan.

Een voorbeeld van het laatste (base) is guanidine (H2N)2C=NH. Door opname van H+ ontstaat C(NH2)3+ wat een enorme resonantiestabiliteit heeft; het 4e bindingselectronenpaar wordt gelijkmatig over alle 3 de bindingen verdeeld.

Wat te doen met je oefenopaven? Ik zie een primair, een secundair en een tertiair amine staan. Wat weet je daarvan? Verder 2 aromaten (wat gebeurt daarmee als ze een H+ opnemen, teken het eens uit? En tenslotte een amide, die herken ik niet als base.

M.B.

M.B.

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2007 - 16:01

Is het amide geen base omdat je resonantiecanonieken kan opschrijven.
De negatieve lading wordt dus verdeeld over de volledige Pi-bindingen en dus weet het (positieve) proton niet welke kant te kiezen om aan te vallen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures