Springen naar inhoud

Magnetisme

• Log in om te kunnen reageren

Psymage

Psymage

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2003 - 10:57

Kan iemand mij de werking van een magneet uitleggen (in verstaanbare taal voor een normale mens). En wat info over verschillende soorten magneten?
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 oktober 2003 - 18:24

Het is 'magnetisme' als je dit had ingevoerd als zoekopdracht onder het knopje zoeken dat boven aan de pagina staat had je nu al wat meer kunnen weten over magnetisme, ik heb even een oud antwoord hier geplakt, en een beetje opgefrist. Wat je dus wel moet weten is het atoommodel van Bohr. Voor de rest is het allemaal gewoon denkwerk.

---
Nou ontstaat magnetisme door lading en snelheid. Dit komt voor bij een magneet als de spin van electronen om de kern de zelfde kant op gaan. Ijzer kun je magnetiseren door er voor te zorgen dat de elektronen allemaal de zelfde richting om de kern heen gaan draaien. En de laatste is een elektromagneet. Je laat dan electronen door een spoel heen vliegen, dit resulteerd in een magnetisch veld.

Magnetisme wordt dus op de volgende manieren opgewekt:Doordat de spin van electronen om een kern de zelfde kant op gaan, dat is bij een magneet.
De elecktronen gaan alemaal dezelde richting om de kern heendraaien, das bij ijzer, dat kun je magnetiseren.
Bij een elektromagneet zorg je er voor dat de elektronen in de ronte gaan door ze door een spoel te laten stromen.
Allen de eerste heeft dus uit zijn eigen een magnetisch veld.

Psymage

Psymage

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2003 - 18:36

hoe kun je dan ijzer magnetiseren?

het atoommodel van Bhor is toch niet juist, want elketronen draaien toch in verschillende orbitalen rond de kern en kunnen dus bijna niet in dezelfde richting draaien (denk ik)?

Morgje

Morgje

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2003 - 21:21

Bij mijn weten draaien electronen niet in orbitalen, maar geeft een obitaal een waarschijnlijkheid dat het elektron zich op die plaats bevindt...
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Psymage

Psymage

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2003 - 19:40

Bij mijn weten draaien electronen niet in orbitalen, maar geeft een obitaal een waarschijnlijkheid dat het elektron zich op die plaats bevindt...

-> mmm je hebt gelijk

maar dat magnetisme komt doordat alle elektronen in de zelfde richting rond de kern draaien gaat naar het schijnt niet.

Magnetisme kan alleen voorkomen bij metalen, die opgebouwd zijn uit een metaalrooster en dus vrije elektronen hebben (daardoor gelijden ze elektriciteit) magnetisme onstaan wanneer langs een kant van het metaal zich meer elktronen bevinden daan aan de andere kant (2 verschillende polen)

(zo heeft iemand het mij uitgeled en het klinkt wel juister)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures