Verhouding mutaties tot netto fenotypische veranderingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 118

Verhouding mutaties tot netto fenotypische veranderingen

Me valt op dat een behandeling van evolutie meestal als 'drijvende kracht' de mutatie door straling heeft. Een goede twee is fouten door RNA kopieslagen, en verder wordt er eigelijk nooit in de details van mutaties ingegaan.

Ik kwam de afgelopen tijd artikelen tegen als:

- http://www.nature.com/nature/journal/v289/...s/289198a0.html (atomaire locaties)

- http://www.genetics.org/cgi/content/abstra...ract/165/4/2055 (leeftijd)

die specifieke andere bronnen en/of invloeden van fenotypische mutaties behandelen. Ik kan me voorstellen dat invloeden uit de habitat ook sterk van invloed zijn op gen repressie/depressie. Wat moet ik me hier voorstelen, hoe groot is de invloed van mutaties door straling ten opzichte van de netto mutaties?

Ik vraag dit omdat ik geintereseerd ben in hoe krachtig/snel de exploratie van de mogelijkheden van de fenotypen is, en het gevoel heb dat het klassieke beeld van willekeurige straling slecht een klein deel hiervan is.
Ainulindalë

Berichten: 192

Re: Verhouding mutaties tot netto fenotypische veranderingen

Me valt op dat een behandeling van evolutie meestal als 'drijvende kracht' de mutatie door straling heeft.
Ik lees er nog wel eens wat over en ik zie eigenlijk nooit dat straling genoemd wordt als dé drijvende kracht van evolutie.

Mutaties kunnen verschillende oorzaken hebben.
Ik vraag dit omdat ik geintereseerd ben in hoe krachtig/snel de exploratie van de mogelijkheden van de fenotypen is, en het gevoel heb dat het klassieke beeld van willekeurige straling slecht een klein deel hiervan is.
Ik weet niet wat je verstaat onder dit 'klassieke beeld', maar ik denk dat je volledig gelijk hebt als je stelt dat mutaties door straling maar een klein deel zijn van de mutaties die variatie in het fenotype veroorzaken.

Reageer