Springen naar inhoud

[Wiskunde] Vermenigvuldigen t.o.v. y-as

• Log in om te kunnen reageren

Luuk1

Luuk1

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2007 - 18:20

We hebben een grafiek g die we door met -2 te vermenigvuldigen t.o.v. de y-as tot een grafiek f kunnen maken.

Er geldt dan: f(-1/2x)=g(x), dus ook f(x)=g(-2x)

De tweede stap zou wel logisch zijn ja, maar als ik bijv x=2 neem krijg ik bij de 1e f(-1)=g(2) en bij de tweede f(2)=g(-4). Hoe kan dat dan dat je voor x=2 dan verschillende antwoorden vindt? je zult dan in feite toch ook andere grafieken vinden? Het kan best een domme vraag zijn, maar dit viel me op.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2007 - 18:32

Eerst een opmerking: je zegt vermenigvuldiging tov de y-as, maar je vermenigvuldigt het argument (x) en niet de functie...?

In f(x) staat die x maar voor een "dummy variabele". Dat wil zeggen: f(x) = x≤+2 is hetzelfde als f(q) = q≤+2.
Als f(-1/2x) = g(x), noem dan -1/2x eens y. Dus y = -1/2x, dan is x = -2y. Dus: f(y) = g(-2y). Noem nu y terug x...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Luuk1

Luuk1

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2007 - 20:36

Ja maar als je f(-1/2x) hebt dan vervang je toch elke normale x in de functie in feite door -1/2x ?

f(x) = x≤+2
f(-1/2x) = (-1/2x)≤+2

?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2007 - 20:50

Neem eens een simpele voorbeeldfunctie en teken het eens met de hand uit, dan zie je wel wat er gebeurt (en waarom het f(x)=-2g(x) moet zijn).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2007 - 22:18

Ja maar als je f(-1/2x) hebt dan vervang je toch elke normale x in de functie in feite door -1/2x ?

Ja, maar dat is geen schaling tov de y-as.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures