[Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

[Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

Ik ben bezig met een opdracht met een vakwerk. Nu moet ik alle krachten bij de knooppunten en in de staven berekenen. Maar ik kom er niet uit.

Zie ook de bijlage.

Afbeelding

(als men deze afbeelding met een gemaximaliseerd vernster opent, is de afbeelding wel correct weergegeven)

Enkele krachten heb ik al berekend, maar verder kom ik niet. De reactiekrachten bij scharnier A en roloplegging E zijn beide 15kN in de y-richting. X-richting is 0.de krachten bij de punten B en D in de x-richting zijn volgens mij ook 0.

Verder kom ik er niet uit.

Wie kan mij helpen??

mvg,

Kees

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

Je kan op de plaats van het scharnier beginnen met de krachten er rond te tekenen (dus door de buis naar rechtsboven, en de buis naar links). Als zoals jij zegt de reactiekrachten bij scharnier A 15kN zijn dan heb je maar 2 onbekenden in dat punt (die 2 buizen) en kan je 2 projectievergelijkingen opstellen (oplosbaar dus). Hieruit kan je dan al de krachten in die 2 buizen vinden en dan ga je zo door naar het volgende punt.

Berichten: 9

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

oké ik heb er even aan gewerkt.

Ik heb nu het volgende opgelost:

(zie afbeelding)

Afbeelding

Het is niet echt goed te lezen, maar de x kracht is 15[wortel]3

Dat wat ik al heb, klopt dit?

En hoe ga je dan verder. Hoe kan ik de y-kracht in het punt B berekenen(dus staaf BH)

en hoe bereken ik de krachten in punt H. Ik zit daar namelijk met twee onbekende x-krachten en 3 onbekende y-krachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

Mss even de lengtes vermelden van de staven als je wil dat iemand het gaat narekenen voor jou. Trouwens niet alle onderste staven zullen dezelfde waarde hebben.

Berichten: 9

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

Mss even de lengtes vermelden van de staven als je wil dat iemand het gaat narekenen voor jou. Trouwens niet alle onderste staven zullen dezelfde waarde hebben.
haha, ja da's ook wel handig ja. Ben ik totaal vergeten.

AB=BC=CD=DE=CG=5000mm

BH=DF=2500mm

Zijn de waarden van BC en CD anders omdat daar ook nog de staven HC en CF op aansluiten??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

Vanaf er andere staven opzitten verandere die waarden natuurlijk (tenzij het staven zijn waar niks van krachten opzit, maar das aan jou natuurlijk om dit uit te rekenen). Je vertrekt best altijd uit 1 knooppunt waar de minste onbekenden zitten en waar de meeste gegevens zijn. Wanneer je daar alles berekent hebt ga je naar een aanliggend knooppunt. Je kiest best dat knooppunt met het minst aantal onbekenden.

Berichten: 9

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

Vanaf er andere staven opzitten verandere die waarden natuurlijk (tenzij het staven zijn waar niks van krachten opzit, maar das aan jou natuurlijk om dit uit te rekenen). Je vertrekt best altijd uit 1 knooppunt waar de minste onbekenden zitten en waar de meeste gegevens zijn. Wanneer je daar alles berekent hebt ga je naar een aanliggend knooppunt. Je kiest best dat knooppunt met het minst aantal onbekenden.


Waarschijnlijk snap ik hem al. Ik ben nu bezig met berekenen. Nou net klopte die niet, omdat ik de uitwendige kracht van 10 kN was vergeten :)

Hopen dat het nu wel klopt

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

Ik vind nog steeds de eenvoudigste manier om dit soort problemen op te lossen:

Snedemethode van Ritter of

Cremona-diagram=krachtveelhoek,nadat je de oplegreacties hen berekend,

Zie de schets hierna met opgemeten waarden:

Afbeelding

Berichten: 9

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

oktagon schreef:Ik vind nog steeds de eenvoudigste manier om dit soort problemen op te lossen:

Snedemethode van Ritter of  

Cremona-diagram=krachtveelhoek,nadat je de oplegreacties hen berekend,

Zie de schets hierna met opgemeten waarden:

Afbeelding
De antwoorden die kloppen. Ik heb het vakwerk in Femap staan, maar die moet ik nog met de hand narekenen.

De methode waarmee je dit doet, snap ik echter niet en heb ik zelf ook nog nooit toegepast.

Als ik het met de knooppuntmethode probeer kom ik niet uit. Ik snap de procedure echter wel.

Als ik naar knooppunt A kijk:

De reactiekrachten in de punten A en E zijn 15 kN



Om staaf AH te berekenen, dacht ik:

[sigma]Fy=0

15-Fah*cos60=0

Fah=15/cos60=30 kN



Maar dit klopt niet, want in staaf AH heerst een kracht van 33541 N.



Ik snap niet wat ik verkeerd doe. Is het misschien verstandiger om op een ander punt te beginnen, of doe ik gewoon iets ongelooflijk simpels fout??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

Ik heb het ook net ff uitgerekend op dat punt en ik kom net hetzelfde als jou uit, vreemd :)

Berichten: 9

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

Ik heb het ook net ff uitgerekend op dat punt en ik kom net hetzelfde als jou uit, vreemd :)


Ik weet het al, die hoek is geen 60 graden. (de echte hoek dus 30)Dat dacht ik eerst.

Maar tan (2500/5000) is 28,nogwat zo uit me hoofd.

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

AH is bij mij staaf 5 ( een beetje onduidelijk) en is -33 kN meetwerk!;de schaal klopt bij het scannen niet meer,dus vergelijk de verticale totaalkracht met de op te meten cm!

Je kunt Cremona ook per knooppunt tekenen en gelijktijdig berekenen omdat de spanthoek bekend is en zich herhaalt.

Begin bij de linkeropleg;daar kun je een driehoek vormen,vervolgens met de gevonden staafkrachten steeds verder werken met gelijktijdig rekenwerk;het is duidelijker dan alleen rekenen zonder tekenwerk en werkt sneller als je globaal een staafkrachten-indruk wil hebben.

Als je bij een knoop begint (eerst in klad!) moet je redeneren:nu druk of trek ik en ga naar de knoop toe of er vanaf!:

Hieronder weer wat knooppuntschemas,denk niet dat je dat in een uurtje leert,wel wat nadenken en veel oefenen:

Afbeelding

Succes;bij vragen,je weet me te bereiken!

Nb.Tg.hoek is 250/500 ,dus hoekspant is 26,565 graden!

Berichten: 1

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

oktagon schreef:AH is bij mij staaf 5 ( een beetje onduidelijk) en is -33 kN meetwerk!;de schaal klopt bij het scannen niet meer,dus vergelijk de verticale totaalkracht met de op te meten cm!

Je kunt Cremona ook per knooppunt tekenen en gelijktijdig berekenen omdat de spanthoek bekend is en zich herhaalt.

Begin bij de linkeropleg;daar kun je een driehoek vormen,vervolgens met de gevonden staafkrachten steeds verder werken met gelijktijdig rekenwerk;het is duidelijker dan alleen rekenen zonder tekenwerk en werkt sneller als je globaal een staafkrachten-indruk wil hebben.

Als je bij een knoop begint (eerst in klad!) moet je redeneren:nu druk of trek ik en ga naar de knoop toe of er vanaf!:

Hieronder weer wat knooppuntschemas,denk niet dat je dat in een uurtje leert,wel wat nadenken en veel oefenen:

Afbeelding

Succes;bij vragen,je weet me te bereiken!

Nb.Tg.hoek is 250/500 ,dus hoekspant is 26,565 graden!
halllo...

ik moet voor school een paar berekening uitvoeren voor een vakwerkconstructie.

de vakwerkconstructie word gemaakt onder een brug. tussen de twee ligbalken die onder de brug lopen is een vakconstructie gemonteerd. wij moeten er van uitgaan dat er krachten op vakwerk komen te staan vanaf de zijkant van de brug. wij gaan der dan vanuit van krachten zoals wind enz.

mijn vraag is : is er een vaste waarde waarmee ik mag rekenen. als het gaat om krachten van de wind?

gegroet leon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica/Statica] Vakwerkconstructie

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer