[Thermodynamica] Verband volume druk (gas)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

[Thermodynamica] Verband volume druk (gas)

als ik het volume verdubbel zal de druk afnemen, omdat er minder moleculen aan de wand botsen. Verklein ik het volume dan zal de druk dus stijgen.

maar wat als ik de druk verhoog, hoe weet ik dan wat er met het volume gebeurd?

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Thermodynamica] Verband volume druk (gas)

pV/T = Constante

Bij een constante temperatuur is

pV = Constante'

Als de druk groter wordt, moet het volume dalen om die constante te behouden. zakt de druk dan zal het volume stijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Thermodynamica] Verband volume druk (gas)

ja dat weet ik, mar is er ook een verklaaring voor?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Thermodynamica] Verband volume druk (gas)

Bedoel je iets in de aard van:

De deeltjes hebben een bepaalde kinetische energie, wordt de druk verhoogd dan zullen die deeltjes dichter op elkaar zitten en zullen ze elk meer ruimte willen innemen. Daarom stijgt het volume.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Thermodynamica] Verband volume druk (gas)

maar druk en volume zijn toch omgekeerd evenredig? dus als de druk stijgt moet de volume dalen? net zoals wat pv=nRT zegt.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Thermodynamica] Verband volume druk (gas)

Inderdaad, ik zit mezelf tegen te spreken en ik heb het niet eens door. :)

De ideale gaswet is eigenlijk dezelfde formule als ik gaf behalve dat nR als een constante wordt gezien.

Als de druk stijgt zullen de deeltjes dichter op elkaar gaan, daardoor zakt het volume.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Thermodynamica] Verband volume druk (gas)

ok, kan je daar ook een reden geven? waarom gaan de deeltjes dichter op elkaar?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Thermodynamica] Verband volume druk (gas)

Morzon schreef:als ik het volume verdubbel zal de druk afnemen, omdat er minder moleculen aan de wand botsen. Verklein ik het volume dan zal de druk dus stijgen.

Maar wat als ik de druk verhoog, hoe weet ik dan wat er met het volume gebeurt?

:)
Er zijn drie manieren om de druk te verhogen: Het volume verkleinen, of n (het aantal moleculen) te verhogen, of T, de temperatuur te verhogen.

Of een combinatie van twee of drie van deze factoren, die elkaar ook nog kunnen opheffen (aantal deeltjes maar ook volume verdubbelen) of versterken (bijv. aantal deeltjes verdubbelen én temperatuur verhogen). Wat er met het volume gebeurt als je de druk verhoogt is niet te voorspellen, als het gas in een onbeweeglijke ruimte opgesloten zit gebeurt er met het volume helemaal niets.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer