[scheikunde] enkele vragen over zuurbasereacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] enkele vragen over zuurbasereacties

*Wanneer is een zuurbase reactie aflopend? Is dit alleen het geval bij een sterk zuur? Of is dit ook zo als er een zwak zuur is en een sterke base?

*H2CO3 valt uiteen in H2O + CO2, schrijf je dit alleen op in het reactie product of ook voor de reactie pijl ? ( Bijv. bij H2CO3 + NA + OH)

*Hoe kan het dat de evenwichtsvoorwaarde bij H3O + H2O -> H3O + H2O

Niet [H30][H2O]/[H3O][H2O] is?

Berichten: 186

Re: [scheikunde] enkele vragen over zuurbasereacties

Een reactie is altijd aflopend, anders heb je geen reactie.

Er is wel een verschil tussen volledig aflopend en een evenwicht.

De dissociatie van een sterk zuur en sterke base is volledig aflopend, bij zwakke zuren en basen treedt er een evenwicht op.

Je andere sterretjes begrijp ik niet goed, kan je dat eens anders formuleren ?

Berichten: 18

Re: [scheikunde] enkele vragen over zuurbasereacties

Ja bij sterretje één bedoelde ik wanneer is de reactie tussen een zuur en een base aflopend en wanneer is hij in evenwicht. Bij een sterk zuur is hij altijd aflopend, maar is hij bij een zwak zuur + een Sterke Base ook aflopend, of in evenwicht?

Bij sterretje 3 is de vraag wat de evenwichtsvoorwaarde is van de zuurbase reactie

H3O + H2O -> H3O + H2O

Berichten: 18

Re: [scheikunde] enkele vragen over zuurbasereacties

En sterretje 2 is : H2CO3 valt meteen uiteen als H2O + CO2, dus als je een reactie product hebt van H2CO3 kan je dit meteen schrijven als CO2 + H2O.

Mijn vraag is moet je H2CO3 ook voor de reactie pijl als H2O + CO2 schrijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] enkele vragen over zuurbasereacties

Sterretje 1: Zowel reacties met een sterke base als met een sterk zuur zijn aflopend. Alleen reacties tussen een zwak zuur en een zwakke base vormen een evenwicht.

Sterretje 2: Wat mij betreft wel, maar vraag het voor de zekerheid aan je leraar.

Sterretje 3: Een beetje een raar verhaal. Voor en na de pijl staat hetzelfde. Dat is geen reactie, dus ook geen evenwichtsreactie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 18

Re: [scheikunde] enkele vragen over zuurbasereacties

H3o+ kan optreden als een zuur, H2O kan optreden als base.

H3O+ + H2O --> H2O + H3O+

De H+ van H3o+ in het beginstof word overgedragen aan de H2O, dus krijg je hetzelfde eindproduct.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] enkele vragen over zuurbasereacties

Netto is er dus geen reactie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 18

Re: [scheikunde] enkele vragen over zuurbasereacties

Huh, van de reactie tussen H3O+ en h2O moet toch echt een evenwichtsvoorwaarde opgesteld kunnen worden :)

Anyway, hartelijk dank :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] enkele vragen over zuurbasereacties

Je stelt in het beign de vraag waarom de evenwichtsvoorwaarde niet

K=[H30][H2O]/[H3O][H2O]

is. Misschien is het antwoord wel dat er helemaal geen evenwichtsvoorwaarde bestaat.

Mijn antwoord zou zijn dat er geen reactie is als er voor en na de pijl hetzelfde staat.

Los daarvan hoort H2O niet in de concentratiebreuk thuis. Het is het oplosmiddel, niet de opgeloste stof.

p.s. Er worden inderdaad protonen uitgewisseld tussen de watermoleculen. Maar evenwichten draaien niet om de exacte processen op moleculaire schaal, alleen over de hoeveelheden en concentraties op macroschaal.

Vraag anders ook even of je de evenwichtsvoorwaarde voor de vorming van H5O2+ ook moet opstellen.

Reageer