[Warmteleer] Van der Waals

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Warmteleer] Van der Waals

Hallo,

Mij lukken de volgende opgaven niet, kan iemand mij helpen?

1: Bereken hoeveel ijsklontjes van 2.00 × 2.00 × 2.00 cm^3 en −10°C er in een beker met 200 ml water van 18°C moeten worden gedaan om een beker water te krijgen van 7°C. De beker is thermisch isolerend en het systeem van ijsklontje en water heeft geen warmteuitwisseling met de omgeving.

2: Bereken de Van der Waals constanten a en b als functie van de kritieke temperatuur (Tk), druk (pk) en volume (Vk) voor 1 mol moleculen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Warmteleer] Van der Waals

Het is altijd handig als we weten wat je al geprobeerd hebt en waar je vastloopt. Zie ook de huiswerkbijsluiter:
WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE  

Plaats je vraag, maar laat aub ook zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt.  

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Warmteleer] Van der Waals

1
\(M_{ijs}=0.008 kg\)
\(T_{ijsBe}=-10 ^oC\)
\(M_w=0.2 kg\)
\(T_{wBe}=18 ^oC \)
\(T_{e\ind}=7 ^oC\)
\(|Q_{ga\ined}|=|Q_{lost}|\)
\(nM_{ijs}c_{ijs}(0+10)+nM_{ijs}L_f+nM_{ijs}c_{ijs}(7-0)=M_wc_w(18-7)\)
los n op

voor 2, missen we iets denk ik?

Re: [Warmteleer] Van der Waals

Wat is
\(L_f\)
?

En bij 2 ben ik nog vergeten de Van der Waals vergelijking te geven:
\(pV^3 - (pb + RT)V^2 + aV - ab = 0\)
Dit is alles wat ik weet.

Berichten: 2.504

Re: [Warmteleer] Van der Waals

\(L_f\)
is dacht ik een overgangsconstante, zoals gas overgaat in vloeistof enzovoort... de hoeveelheid joules per Kilogram maal kelvin dacht ik me te herineren

voor de rest kan ik je niet helpen, de van der waals vrgelijking heb ik nog nooit moeten gebruiken en ik weet niet hoe je die constante moet berekenen

Reageer