Genetische basis voor resistentie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Genetische basis voor resistentie

1 van de mechanismen waardoor resistentie tegen antibiotica kan optreden,is dat het target is veel grotere hoeveelheid gaat geproduceerd worden door de bacterie waardoor een normale dosis van het antibioticum niet langer zal volstaan.

Mijn vraag is nu : wat is de genetische basis hiervan,wat zorgt ervoor dat er opeens zo massaal meer target geproduceerd wordt door de bacterie ?

(mutatie zou niet het antwoord zijn,maar wat dan wel,via transposons ofzo ? Ik heb er geen flauw idee van :shock: )

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Genetische basis voor resistentie

ok ik snap ni echt veel van je post maar ik kan dit zeggen.

Peniciline bv valt de Eiwitten aan die instaan voor celwand formatie. Als die bacterien peniciline in hun buurt krijgen kunnen ze geen celwand meer aanmaken of herstellen --> vescheurende dood (letterlijk en figuurlijk)

Dit kan alleen als het ew dat normaal celwand delen vast neemt om ze in te bouwen nu peniceline deeltjes vast nemen in de plaats. Deze delen krijgen ze ni meer los en dus werken ze niet. Hier voor moeten die EW binidngs plaatsen hebben voor peniciline, EW is een vertaling van DNA

Ok nu is er een bacterie die foute EWitten heeft die niet zo goed werken als de juiste MAAR deze hechten niet meer aan Peniciline (omdat er een paar base paren ontbreken die vertalen voor de hechtings plaats voor peniciline maar de fouten in dit EW zijn niet zo erg dat de hechtings plaats voor de originene bouw stenen niet meer werken)deze bacterien bouwne hun celwand nog aan (ietsje minder vlug en goed als normaal) en zijn niet gevoeling voor Peniciline.

Als deze sequentie op de plastide staat (deel DNA dat bacterien kunnen copieren en geven aan mede bacterien) dan zullen alle bacterien resistent zijn.

Een ander mechanisme kan zijn dat een bacterie een EW heeft die op peniciline bind voor Peniceline bind op celwand bouwer EW. Dus peniciline wordt geneutraliseerd voor deze shade berokkend. Ik denk dat je deze mechanisme bedoelt. De bacteria die heel erg resistent zijn zullen super veel van die EW makken.

greets
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Genetische basis voor resistentie

Een ander mechanisme kan zijn dat een bacterie een EW heeft die op peniciline bind voor Peniceline bind op celwand bouwer EW. Dus peniciline wordt geneutraliseerd voor deze shade berokkend. Ik denk dat je deze mechanisme bedoelt. De bacteria die heel erg resistent zijn zullen super veel van die EW makken.


En hoe komt het dan dat bacteriën die EW in grote mate kunnen maken ? Wat is de genetische oorsprong daarvoor die ervoor gezorgd heeft dat de bacterie die EW in hoge mate kan aanmaken,een mutatie ofzo ? :shock:

Reageer