Dopingcontroles in sport

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Dopingcontroles in sport

Men spreekt frequent over dopingcontrole met behulp van DNA-onderzoek.

Ik vraag me af hoe dergelijke procedure werkt. Het DNA isoleren begrijp ik.

Ik veronderstel dat er restrectie-enzymes en een PCR benodigd zijn, de werking hiervan begrijp ik ook. Maar hoe kan men aan een gen merken of er doping aan de sporter in kwestie is toegediend? En is hiervoor ook een "blanco-staal" van dezelfde sporter in "cleane" toestand nodig?

Voor EPO-detectie maakt men onder andere gebruik van een elektroforese, voor de detectie van anabole steroïden een gaschromatograaf. Wat is dan de toegevoegde waarde van DNA-onderzoek?

Een meerwaarde hiervan zou de detectie van bloeddoping kunnen zijn (veelbesproken in deze tijden), dan weer mijn vraag: Hoe merkt men dit in het DNA?

Dank bij voorbaat,

Berichten: 209

Re: Dopingcontroles in sport

Dopingcontrole met behulp van DNA zoals door jou beschreven is mij niet bekend.

Wel in andere situaties:

http://www.dopingautoriteit.nl/nieuws/anp/1206

http://www.dopingautoriteit.nl/nieuws/anp/650

Berichten: 4

Re: Dopingcontroles in sport

Doping wordt toch ontdekt, doordat er urine wordt afgestaan. Alhoewel dit proces niet altijd betrouwbaar is.

Berichten: 3.165

Re: Dopingcontroles in sport

Doping wordt toch ontdekt, doordat er urine wordt afgestaan. Alhoewel dit proces niet altijd betrouwbaar is.
Voor sommige dopingcontrole volstaat urine, voor andere dopingcontrole zijn weer bloedmonsters nodig en dan is het nog moeilijk om met zekerheid te stellen wat de oorzaak is van de hoge waarde. Bij EPO doen ze gewoon de hematocriet meten, dat is heel simpel. Je kan dat bijvoorbeeld doen door er een antistollingsmiddel bij te doen en het bloed te centrifugeren. De rbc's zakken naar beneden en je kan het dan gewoon opmeten. Ik weet niet ofdat ze ook deze methode gebruiken in het laboratorium.

Dan blijft er nog de vraag ofdat iemand van nature een verhoogde hematocriet heeft of dat het komt door truucjes. Sommige van deze truucjes zijn dan ook weer wel toegestaan (slapen in een zuurstofarme tent), andere truucjes niet (wat epo toevoegen aan het bloed). Voor de leek: epo wordt aangemaakt door de nier wanneer de nier een te lage zuurstofconcentratie detecteert. Het maakt dus voor het lichaam weinig verschil.

Het afnemen van bloed is in ieder geval wel een grotere schending van de sporter zijn lichamelijke integriteit dan het nemen van een urinemonster.

Ik ben benieuwd hoe het met de kosten zit van de dopingcontrole.

Ik heb er vaag iets over gehoord dat ze aan het experimenteren zijn met genetische doping. Het fijne weet ik er niet van.

Reageer