[wiskunde] ongelijkheid bewijzen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 98

[wiskunde] ongelijkheid bewijzen

Stel d1, . . . , dn > 0.

En m1, . . . , mn, r1, . . . , rn allemaal uit
\(R\)
Nu moet ik bewijzen dat geldt:

|d1m1r1+ ...... + dnmnrn| :) :) (dimi² + .... + dnmn² ) * :) (diri² + .... + dnrn² )

Ik zou graag een kleine hint ontvangen :) , in welke richting moet ik denken?

Ik vind het zo raar dat het in een hoofdstuk staat over vectoren en inproducten.

Er is namelijk een ongelijkheid |<v,w>| :) ||v|| ||w|| maar die geldt alleen voor vectoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] ongelijkheid bewijzen

Neem het standaard inwendig product van R^n (Euclidisch) en bekijk de vectoren:
\({\left( {\sqrt {d_1 } m_1 , \ldots ,\sqrt {d_n } m_n } \right)} , , ,{\left( {\sqrt {d_1 } r_1 , \ldots ,\sqrt {d_n } r_n } \right)}\)
Dan is het inwendig product:
\(\left| {\left( {\sqrt {d_1 } m_1 , \ldots ,\sqrt {d_n } m_n } \right) \cdot \left( {\sqrt {d_1 } r_1 , \ldots ,\sqrt {d_n } r_n } \right)} \right| = \left| {d_1 m_1 r_1 + \cdots + d_n m_n r_n } \right|\)
De norm is precies de vierkantswortel uit de som van de kwadraten van de componenten.

Merk op dat we de vierkantswortel van de d's kunnen nemen omdat d>0 (niet toevallig) gegeven was.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: [wiskunde] ongelijkheid bewijzen

Hoe maak je van:

:) (dimi² + .... + dnmn² )

dan:
\({\left( {\sqrt {d_1 } m_1 , \ldots ,\sqrt {d_n } m_n } \right)} ,\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] ongelijkheid bewijzen

De norm van een vector, zoals ik zei de vierkantswortel uit de som van de kwadraten van de componenten:
\(\left| {\left( {a,b,c, \ldots } \right)} \right| = \sqrt {a^2 + b^2 + c^2 + \cdots } \)
Dus gewoon je formule |<v,w>| ≤ ||v|| ||w|| toepassen op de twee vectoren die ik gaf.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer