Springen naar inhoud

zuurstofflessen

• Log in om te kunnen reageren

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2007 - 23:26

Hoe maken ze de zuurstof die in die flessen zit die ze oa voor duiken en beademing gebruiken?
Ik stel me voor dat ze in fabrieken grote metalen containers hebben waar ze vloeistoffen en evt. gassen indoen en dat er door één of meerdere chemische reacties zuurstof ontstaat. Weet iemand hoe deze zuurstof normaal gesproken precies gemaakt wordt.

Ik ben daar benieuwd naar geworden omdat ik zelf die zuurstof gebruik, dan wil ik natuurlijk ook graag weten hoe ze dat erin krijgen.

Ik ben niet zeker ofdat dit in techniek of chemie thuishoort.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jandevoght

jandevoght

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2007 - 00:16

ik heb ooit eens gezien dat men luchtflessen voor duikers vulde met een soort compressor. Deze perste lucht onder hoge druk in de flessen. Maar volgens mij moet de lucht in de flessen toch zuivere O2 zijn, hoe ze dat doen weet ik niet...

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 januari 2007 - 00:33

Het is techniek, geen chemie.. zuurstof wordt in de regel gewoon uit lucht gewonnen met een zuurstofconcentrator (tja, what's in a name).

Het werkt door lucht onder druk in een zeolietmassa te persen, waarbij stikstof absorbeert, maar zuurstof ongemoeid blijft en eruit stroomt. Door de druk te verlagen kun je de stikstof eruit halen en overnieuw beginnen.
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44883 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 januari 2007 - 10:48

Normaal gesproken zit er géén pure zuurstof in die scuba-flessen, maar gewoon samengeperste atmosferische lucht. Met pure zuurstof zouden onze longen echt geen raad weten.

Voor diep duiken, langdurig duiken e.d. worden er wel speciale gasmengsels of technieken als rebreathers gebruikt.

zie: http://en.wikipedia....ki/Scuba_diving
paragraaf "breathing underwater"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gun

Gun

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2007 - 12:32

ik heb ooit eens gezien dat men luchtflessen voor duikers vulde met een soort compressor. Deze perste lucht onder hoge druk in de flessen. Maar volgens mij moet de lucht in de flessen toch zuivere O2 zijn, hoe ze dat doen weet ik niet...

Zuivere zuurstof in een fles zou gevaarlijk worden om te duiken.
Zuurstof wordt namelijk giftig als de partiële druk boven de 1,4 bar uitkomt.
Dat betekent dat je niet al te diep zou kunnen duiken.

Duikflessen worden mbv een speciale compressor gevuld die gewone lucht comprimeert tot een 200 bar. De lucht wordt wel nog gefilterd.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 januari 2007 - 15:17

Klopt inderdaad, voor scuba tot een paar tiental meters kan gewone gecomprimeerde lucht worden gebruikt.

Compacte O2 concentrators worden veel gebruikt voor medische toepassingen als patienten extra zuurstof moeten ademen. Industrieel vult men gasflessen (om te lassen, O2 cylinder voor beademing in noodgevallen, en dergelijke) via een vergelijkbaar procede.
Victory through technology

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2007 - 15:36

Zuivere zuurstof, die bovendien nog extra gedroogd moet zijn, wordt in de luchtvaart gebruikt o.a. door zweefvliegers om de partiële druk vd zuurstof te verhogen tot een aanvaardbare waarde (ongeveer de waarde die op 3500meter hoogte heerst).
Ook in de geneeskunde wordt (medische kwaliteit) zuurstof gebruikt.

Daarentegen gebruiken brandweerlieden en duikers ( tot een zekere diepte ) gewone samengeperste lucht flessen
Beneden die diepte wordt een mengsel van zuurstof en helium gebruikt

Techneut

Techneut

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2007 - 21:27

Hoe maken ze de zuurstof die in die flessen zit die ze oa voor duiken en beademing gebruiken?
Ik stel me voor dat ze in fabrieken grote metalen containers hebben waar ze vloeistoffen en evt. gassen indoen en dat er door één of meerdere chemische reacties zuurstof ontstaat. Weet iemand hoe deze zuurstof normaal gesproken precies gemaakt wordt.  

Ik ben daar benieuwd naar geworden omdat ik zelf die zuurstof gebruik, dan wil ik natuurlijk ook graag weten hoe ze dat erin krijgen.

Ik ben niet zeker ofdat dit in techniek of chemie thuishoort.

Er zijn diverse manieren om zuurstof te produceren. De methode is afhankelijk van de eisen die gesteld worden. Daarme moet je denken aan: de zuiverheid, de hoeveelheid.

Grote hoeveelheden zuurstof wordt dmv cryogene luchtsplitsing geproduceerd. Bij dit proces wordt zuivere zuurstof (99,7%) geproduceerd. Dit kan zowel vloeibaar als gasvormige zuurstof zijn.
De gasvormige wordt via pijpleidingen naar grote afnemers getransporteerd, de vloeibare wordt in tanks opgeslagen en mbv tankwagens naar klanten gereden.
Deze vloeibare zuurstof wordt uiteindelijk ook weer gebruikt om in gasvormig en onder druk in cilinders op te slaan. Ook wordt deze vloeibare zuurstof naar bv ziekenhuizen getransporteerd, daar wordt het in tanks opgeslagen en ter plaatse verdampt.
Het cryogene proces is geen chemisch proces. Er zijn geen chemische reacties. Het is destillatie van vloeibare lucht. Het is een toepassing van diverse natuurkundige principes. Dat geldt voor zowel het vloeibaar maken van de lucht, als de destillatie van de lucht.

Je kan ook gasvormige zuurstof mbv het VPSA principe produceren. Dit staat voor het VacuumPressureSwingAdsorption.

Ook is het mogelijk om dmv membraamtechniek zuurstof te produceren.

Wereldwijd wordt de meeste zuurstof dmv cryogene luchtsplitsing geproduceerd.
Bij dit proces worden ook stikstof en in sommige gevallen argon geproduceerd. Bij hele grote installaties komt er ook nog wat krypton en xenon uitrollen.

Met vriendelijke groet
Techneut

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2007 - 01:18

Bedankt voor de informatie :)
Het is dus gewoon simpelweg een fysisch proces, de meest gebruikte methode dan. Nu ik de naam ken kan ik ook eens verder zoeken.
Ik ben benieuwd hoe dat met die xenon en krypton zit. Zit dat normaal in zeer kleine concentraties in de lucht? Ik heb er nooit van gehoord. Of ontstaan die stoffen wel met een scheikundige reactie?
Aangezien alleen de hele grote centrales deze stoffen kunnen produceren wekt dit bij mij het vermoeden dat het in dermate kleine concentratie in de lucht aanwezig is dat het enkel voor hun loont om deze stoffen te isoleren. Klopt dit?

Ik blijf me er over verbazen dat wij simpele mensjes zo'n geavanceerde technieken kunnen ontwikkelen.

Techneut

Techneut

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2007 - 10:03

Het is dus gewoon simpelweg een fysisch proces.
Ik ben benieuwd hoe dat met die xenon en krypton zit. Zit dat normaal in zeer kleine concentraties in de lucht? Ik heb er nooit van gehoord. Of ontstaan die stoffen wel met een scheikundige reactie?

ehhh Dat "simpelweg" is misschien niet helemaal het juiste woord.... ;-) Maar goed, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.
Krypton en Xenon zitten inderdaad in zeer kleine hoeveelheden in de lucht. Er zit 1ppm krypton in de lucht. Xenon 0,1ppm
De kookpunten van Kr/Xe (-153grd) liggen een stuk hoger dan van zuurstof. (-183grd) en daarom zullen de Kr/Xe zich volledig in de vloeibare zuurstof concentreren. Afhankelijk van de bedrijfsvoering en de configuratie van de fabriek (vloeistofplant of gasplant) kan de concentratie van de Kr/Xe wel oplopen naar 500ppm. Om de Kr/Xe af te voeren wordt regelmatig een stroom vloeibare zuurstof afgetapt in bv een container. Het mengsel van ingedikte Kr/Xe en Vloeibare zuurstof wordt in speciale fabrieken verder bewerkt zodat het nog zuiverder wordt en het verder gebruikt kan worden. De details weet ik niet, ik weet wel dat de eerste stap is dat het mengsel in een kleine rectificatiekolom wordt gebracht. Maar de details erom heen zou ik niet weten.

Groeten
Techneut

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures