Springen naar inhoud

Verticale looping

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 05 januari 2005 - 14:25

Hoi,

Mijn eindwerk handelt over achtbanen. Ik ben momenteel bezig met de verschillende soorten inversies die een achtbaan kan hebben.

Hierover heb ik namelijk een vraagje:

Een verticale looping is nooit cirkelvormig, maar heeft eerder de vorm van een korte lus. Kan iemand me verklaren waarom dat is ?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roel80

Roel80

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2005 - 18:23

Ik heb het nooit nagerekend ofzo maar ik denk dat je op deze manier de snelheid die de wagentjes moeten hebben om op de baan te blijven lager is. Boven in de lus veranderen de wagentjes sneller van richting dan bij een cirkelbaan. Hierdoor wordt in het bovenste gedeelte van de lus de centripetaal kracht groter dan bij een cirkelbaan het geval zou zijn en kunnen de wagentjes dus relatief langzamer door het bovenste gedeelte (het moge duidelijk zijn dat dit het meest kritische punt is van een looping).
Een lusvorimige looping kan dus ook hoger zijn dan een cirkelvormige looping bij dezelfde snelheid.

kokkie_d

kokkie_d

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2005 - 12:11

volgens mij heeft het ook te maken met de versnellingen die optreden. De variatie in snelheid geeft een extra dimensie aan hoe jij de achtbaan ervaart.
Een achtbaan moet het namelijk niet alleen van de totale snelheid hebben, maar van de verschillende gradaties in snelheids verandering.
Als jij namelijk alleen maar snel gaat wen je daar aan en is de achtbaan minder leuk.
Computer games do not affect us. I mean: Otherwise we would all be running around in darkened rooms munching pills and listening to repetitive music.

Nabuko Donosor

Nabuko Donosor

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2005 - 20:22

Het is bewezen dat je de meest voordelige constructie van een achtbaan krijgt wanneer de "lus" de vorm heeft van een cycloide. Meetkundig gezien: als een cirkel op een rechte rolt zonder te glijden, beschrijft een punt op de omtrek van die cirkel een cycloide. Dan gaan de karretjes op de achtbaan het snelst.

• Gast

Geplaatst op 06 februari 2005 - 15:12

De inversie op onderstaande foto heet Zero-G-Roll. Heeft deze inversie deze naam gekregen omdat je erin gewichteloos bent en dus geen G-krachen op je lichaam krijgt ?

Geplaatste afbeelding
© http://www.coasterforce.com[/size]

Vortex29

Vortex29

• >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 februari 2005 - 22:37

Heeft deze inversie deze naam gekregen omdat je erin gewichtloos bent en dus geen G-krachen op je lichaam krijgt?

Ik denk het wel, anders is Zéro-G-Roll een nutteloze naam. Het is alleen wel zo dat als je aan de zijkant zit, dat je dan een beetje opzij wordt gedrukt omdat het een rol is, maar dat is te verwaarlozen.

• Gast

Geplaatst op 06 februari 2005 - 22:41

Heeft deze inversie deze naam gekregen omdat je erin gewichtloos bent en dus geen G-krachen op je lichaam krijgt?

Ik denk het wel, anders is Zéro-G-Roll een nutteloze naam. Het is alleen wel zo dat als je aan de zijkant zit, dat je dan een beetje opzij wordt gedrukt omdat het een rol is, maar dat is te verwaarlozen.

Maar hoe komt het dat je net in deze inversie gewichteloos bent, terwijl je in een gewone verticale looping toch veel G-krachten te verduren krijgt ?

Vortex29

Vortex29

• >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 februari 2005 - 22:55

Het ligt aan de combinatie van de kromming van de looping en de snelheid waarmee je er doorheen gaat.

Je hebt een zéro-G-looping als:
g = v2/r

Hierin is g de valversnelling, v de snelheid waarmee je door de looping gaat en r is de straal van de looping.

• Gast

Geplaatst op 06 februari 2005 - 23:48

Het ligt aan de combinatie van de kromming van de looping en de snelheid waarmee je er doorheen gaat.

Je hebt een zéro-G-looping als:
g = v2/r

Hierin is g de valversnelling, v de snelheid waarmee je door de looping gaat en r is de straal van de looping.

Dus v^2/r moet in deze inversie 0 zijn ? Dus r moet 0 zijn ofwat ? :s

Vortex29

Vortex29

• >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 februari 2005 - 00:16

Ik zeg toch dat v2/r gelijk moet zijn aan g, de valversnelling (9,81 m/s2).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures