Springen naar inhoud

Complexe getallen in de Lorentztransformatie

• Log in om te kunnen reageren

Boulemans

Boulemans

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2007 - 17:17

Velen onder jullie zullen volgende formule wel degelijk herkennen:
Geplaatste afbeelding

dit is nl de formule die Lorentz heeft opgesteld uit de speciale relativiteitstheorie (allé, via het lichtpostulaat vooral).

Uit deze formule volgt dat men geen snelheid gelijk of groter dan de lichtsnelheid kunnen hebben (massa verdwijnt of wortel van een neg. getal). M'n vraag is echter hoe dit nu zit als je rekend in C ipv in R (met het getal i dus). En hoe interpreteer je dit?
Don't try the above at home!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2007 - 17:29

Bij de beschrijving van het niet bestaande deeltje: Tachion, kom je dit soort dingen tegen. http://en.wikipedia.org/wiki/Tachions

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2007 - 22:12

Is dat ene tachion iets al de Higgs?
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

Isaac Newton

Isaac Newton

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2007 - 00:33

Is dat ene tachion iets al de Higgs?

Een tachion is een deeltje dat sneller dan het licht gaat.

snmsee

snmsee

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2007 - 19:41

Een tachion is een deeltje dat sneller dan het licht gaat.

Als het zou bestaan. Tachyon (met Y) zijn ooit bedacht om vergelijkingen in de eerste generatie stringtheorie kloppend te maken.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2007 - 19:53

The property of causality is a fundamental principle of theoretical particle physics; tachyons, if they existed, would not violate causality, even if they interacted with ordinary (time-like) matter

Dit vindt ik een opmerkelijke uitspraak. Elementaire SR zegt dat voor ruimteachtige intervallen tussen de verschillende waarnemers onenigheid bestaat over de volgorde van gebeurtenissen. Weet iemand hoe dit juist bedoeld wordt op wikipedia? Of vergissen ze zich?

@Boulemans: wat bedoel je eigenlijk met rekenen in C. tachyonen hebben een imaginaire massa (in feite is massa toch maar een parameter waarmee een veld wordt beschreven), maar ruimtecoördinaten die imaginair zijn dat zal vrees ik niet lukken.

Boulemans

Boulemans

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2007 - 21:34

Ik dacht eerder aan, ipv massa imaginair te maken (of een imaginaire afstand) aan een imaginaire tijd - of is dit te veel gefantaseerd?

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2007 - 21:44

Ik dacht eerder aan, ipv massa imaginair te maken (of een imaginaire afstand) aan een imaginaire tijd - of is dit te veel gefantaseerd?

Je bedoelt zoiets als: de trein komt over i minuten?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Boulemans

Boulemans

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2007 - 21:51

zoiets - we zijn tijdens wiskunde nl begonnen over de Complexe getallen, en aangezien ik al had gelezen over imaginaire massa's dacht ik of het mogelijk zou zijn om een gehele dimensie imaginair te maken.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2007 - 22:30

Men heeft daar ooit mee gewerkt omdat je dan een euclidische metriek kan behouden (ds²=dx²+dy²+dz²+dt²). Onlangs werd hier ergens uitgelegd dat dit achterhaald is (omdat in algemene relativiteit je metriek niet meer over de hele ruimte zo te schrijven is). Is gewoon een wiskundig handigheidje, je moet je daar echt niets fysisch bij voorstellen.

Dit betekent overigens niet dat complexe getallen 'slechts een wiskundigheidje' zijn.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2007 - 17:28

zoiets - we zijn tijdens wiskunde nl begonnen over de Complexe getallen, en aangezien ik al had gelezen over imaginaire massa's dacht ik of het mogelijk zou zijn om een gehele dimensie imaginair te maken.

Kijk, tijd is per definitie reeel. Je mag definities natuurlijk veranderen, maar dan verandert ook de fysische betekenis ervan. En dus moet je ook je natuurwetten en bijbehorende vergelijkingen gaan aanpassen.
De vergelijkingen van Einstein zullen i.h.a. dus ook niet meer geldig zijn op het moment dat je imaginaire tijd toe gaat staan.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures